11 bedste selvpleje tips til sind og krop

Læsetid: 9 minutter
11 bedste selvpleje tips til sind og krop

Det er nemt at lade selvpleje glide gennem revnerne og sætte vores egne behov på bagbrænderen midt i travle skemaer og ansvar. Faktisk sommetider glemmer vi endda, hvad disse behov er i første omgang, fordi vi er så travle! Men skynd dig gennem vores dage uden at tune ind i vores krop og sind er en opskrift på udbrændthed, og derfor er det så vigtigt at bevidst tænke på selvpleje.

Når du tager tid til at tage sig af dig selv, bliver du gladere, sundere, mindre stresset og mere energisk end nogensinde. Og selvplejetid betyder ikke at ofre produktiviteten - du bliver nok mere færdig uden at indse det, da du vil føle dig bedre samlet! Så her er 11 af vores bedste selvpleje tips til dit sind og krop.

# 1 Opret forbindelse til dig og vær opmærksom

Der er nogle grundlæggende behov, alle skal mødes for at forblive sunde, herunder ernæringsbehov og aktivitet, men for virkelig at tage sig af dit sind og krop, skal du se dybere end det og opdage, hvad det er you nødt til at leve glædeligt og føle sig bedst.

Start en mindfulness praksis er en fantastisk måde at genoprette og genopdage dig selv. I stedet for at skynde dig gennem dine dage, sænk og engagere. Vær opmærksom på hvad du gør og medfølende med dig selv og andre. Vær i øjeblikket for fuldt ud at opleve dine dage. Indstil, hvordan du føler dig i både krop og sind, og måske endda overveje at starte en mindfulness journal.

Det kan være nyttigt at indstille lejlighedsvise påmindelser i starten, da mange af os er i en sådan vane at scurrying gennem vores dage, men det er det værd. En mindfulness praksis vil hjælpe dig med at genoprette forbindelse til dig selv og verden omkring dig, og eksperter siger at øve mindfulness hjælper med at falde stress, øge humøret, gøre os mere modstandsdygtige og optimere det generelle velvære; og det er endda sunde for hjernen. [1]

# 2 Praksis taknemlighed dagligt

Du siger højst sandsynligt "tak" når nogen holder en dør eller elevator til dig, men praktiserer den daglige taknemmelighed tager det et skridt videre. En taknemmelighed praksis går ud over høflighed for at dyrke en følelse af positivitet (og forbyde negativitet) ved virkelig at anerkende de øjeblikke, vi er taknemmelige eller taknemmelige for hver dag. Det kan være så enkelt at være taknemmelig for en cookie, du havde til frokost til en vittighed fra en ven, der fik dig til at grine eller en spontan backrub fra din partner.

At reflektere over øjeblikke, som vi er virkelig taknemmelige for hver dag, hjælper med at gøre opmærksom på de positive ting i vores liv, hvoraf mange vi må overse eller tage for givet, hvis vi ikke forsætligt søger disse øjeblikke. Folk, der praktiserer taknemmelighed, oplever ofte positive følelser, sover bedre, har mere medfølelse og venlighed, stærkere immunsystemer og rapporterer, at de føler sig mere levende i almindelighed. [2]

Øvelse af taknemmelighed og mindfulness går hånd i hånd. Prøv at holde en taknemmelighed liste og tilføj det dagligt, eller giv lidt tid til taknemmelighed under din mindfulness journalføring. En anden sjov idé er at starte en taknemmelighed bank. Find en container, du elsker som en stor krukke, vase eller mønt bank og skriv dine øjeblikke med taknemmelighed sammen med datoen på små stykker papir for at føje til banken, når de sker. Prøv det!

# 3 Tænk hvordan du snakker med dig selv

Når du tænker på at tage bedre vare på dig selv, kan det første, der kommer i betragtning, være relateret til ernæring og motion eller andre aktiviteter, som du ser som en del af din plan for succes. Mens det helt sikkert er faktorer, der føles som dit bedste selv, er det ikke hele historien.

Hvis du finder ud af, at dine tanker om hvorfor du behøver at gøre disse ting, ikke er rodfæstet, kan du først overveje din interne dialog. Nogle af os har svært ved os selv, når vi har startet en wellnessplan, hvis vi savner en dag eller spiser noget, der ikke var en del af planen, men at gøre os skyldige, er ikke en opskrift på succes! Det fører bare til frustration og følelse, som ikke ligefrem motiverer følelser.

Tænk på ordene i din interne dialog og arbejde på at udvikle en slags, medfølende indre tone som en opmuntrende elsket. Find positive ting at sige om dig selv og find din interne motivator. Adopter ord og sætninger som "Jeg har det her" og "Jeg tror på mig selv." Og se efter motivation i ikke-store sejre også. For eksempel vil du føle dig mere energi, hvis du spiser bedre, din hud vil have en sund glød i timer efter hver træning, og du kan være mindre stresset på arbejde på grund af din nye selvomsorgsrutine.

Når det kommer til selvpleje, start fra hvor du er og nyd rejsen. Vær venlig mod dig selv undervejs, og lad dig ikke modvirke af stød i vejen. Fokus på små hensigter og være medfølende. Du vil begynde at se store ændringer, før du ved det.

# 4 Tag stikket ud for at forbinde

Du har sandsynligvis ikke brug for statistikker for at fortælle dig, at folk bruger meget tid foran elektroniske skærme. Alt du virkelig skal gøre er at bruge lidt tid på offentlige steder for at se det, men studier hjælper med at sætte det i perspektiv. Ifølge statistikkerne bruger voksne i gennemsnit 11 timer om dagen foran en elektronisk enhed. [3] Uanset om vi arbejder, spiller, slapper af eller blot prøver at fungere som et menneske (Hey Google, hvordan får du gummi ud af gulvtæppet?) Elektroniske enheder er en del af vores liv nu, til det bedre og for det værre.

Som forbundet med vores enheder får vi os til at føle os for omverdenen, nogle gange kan de komme i vejen for at forbinde med de nærmeste for os og for os selv. Det er en god idé at tage lidt tid væk fra dine enheder for at fokusere på ægte forbindelse med mennesker ansigt til ansigt og til at bruge mere tid til selvomsorg! Prøv at påbegynde en digital detox for en dag og sluk for al unødvendig elektronik eller afsæt en timespærre hver dag for at gå uden skærm og bruge tid på at gøre noget, der ikke er digitalt, med dem, du elsker, eller gør noget godt for dig selv. Du kan blive overrasket over, hvor afslappende og behageligt de øjeblikke af enhedsløs levevis kan være!

# 5 Declutter (ikke bare dine ting!)

Afklapning af dit liv kan gøre en stor forskel i din ro i sindet og det generelle velvære. Det gælder for din tidsplan og spisevaner, såvel som dine rum. At donere ting, som du ikke har brug for og decluttering, kan bidrage til at skabe et afslappende miljø, så du føler dig mindre stresset og mere komfortabel i dit rum, men hvis du finder dig selv altid kører fra én forpligtelse til det næste, kan du revurdere nogle af dine forpligtelser også.

At være overforpligtet er stressende og efterlader lidt nedetid til selvpleje. Tilstedeværende gøre plads til de aktiviteter og relationer, der betyder mest for dig og slippe af dem, der ikke tilføjer værdi til dit liv.

Du vil også gerne have en lignende tilgang til dit køkken! Vi har tendens til at nå frem til de fødevarer, vi har til rådighed, når vi har travlt eller stresset, så pakk dine køkkenskabe med næringsrige, sunde indstillinger i stedet for forarbejdede fødevarer eller usunde snacks, så du vil altid have lækre nærende mad til rådighed inden for armens rækkevidde .

# 6 Behandler dig selv

Vent ikke til en særlig lejlighed, eller indtil du har lyst til at "fortjener det" at forkæle dig selv. At tage bedre vare på dig selv handler ikke kun om strenge regler og ofre, og der er masser af sunde måder at forkæle dig selv. Det kan være lige så enkelt som at sætte på en favorit skjorte, der føles dejlig ved siden af din hud, eller slappe af i et varmt bad eller gøre tid til en aktivitet, du nyder hver dag. Prøv også at tilføje noget nyt til din wellness rutine for at hjælpe med at reducere stress og fremme velbefindende som Ashwagandha Extract.

Der er masser af plads i en afbalanceret diæt til godbidder også. Tag en firkant med antioxidantrig mørk chokolade eller et glas af din foretrukne rødvin fra tid til anden, som også giver hjerte-sundt resveratrol. [4], [5]

# 7 Få nok søvn

Ikke nok søvn er svært på din krop og sind. Du har brug for søvn, så din krop kan reparere væv, vokse muskler, syntetisere hormoner og forynge, og så kan din hjerne konsolidere minder og mere. [6]

Hvis du får tilstrækkelig søvn regelmæssigt, gavner den din krop på mange måder, og du vil føle dig bedre generelt. Du kan endda bemærke, at du har en nemmere tid at fokusere, føler dig mindre irritabel og stresset, og har en bedre hukommelse end når du er søvn berøvet. [7]

Hvis du kæmper for at få nok søvn hver nat, skal du forsøge at etablere en nat-tid selvpleje ritual for at hjælpe din krop vind og forberede sig på søvn. Dim lysene efter middagen og hold elektroniske skærme ud af soveværelset, da lyset fra enheder kan forstyrre din krops produktion af melatonin. [8]

# 8 Energiser din krop med aktivitet

Mens du får nok søvn, hjælper du med at forynge din krop og sind, at være aktiv, virkelig forøger dine energiniveauer, så du kan få det bedste ud af hver eneste dag.

Du kender følelsen - du har sat på dit skrivebord hele dagen eller på sofaen, hvor du kigger på dit yndlingsprogram, men på en eller anden måde føler du dig træt, selvom du ikke gør meget fysisk. Inaktivitet brændstoffer-gætte hvad-inaktivitet! Vores kroppe var designet til at bevæge sig. Når vi ikke er i bevægelse, sænkes vores kredsløbssystem og energiproduktionen. [9]

Heldigvis alt, hvad det kræver, er en kort gåtur eller en strækningssession for at sætte ting i gang igen. Så bekæmp trangen til at blive sat og få din krop i bevægelse. Prøv at passe ind i mindst 30 minutters træning de fleste ugens dage for at hjælpe med at holde din energi op og fremme sundhed. Og det betyder ikke, at du har brug for gymnastikselskab - der er masser af sjove, lette måder at komme i daglige aktiviteter på. Læs5 Summer Fitness Fun Ideas for nogle gode ideer.

# 9 Gør tid til hobbyer

Hvad har hobbyer at gøre med velvære? Vi er så glade for at du spurgte! Det er givende og opløftende at miste dig selv ved at gøre noget, du virkelig elsker, og se dine lidenskaber komme til liv, men hobbyer kommer også med andre fordele. Uanset om det er en time om ugen eller en halv time om dagen, reducerer hobbyerne stress, fremme strømmen og hjælpe med at fremme sociale forbindelser og binding (en vigtig komponent af lykke), plus de beriger dit liv med nysgerrighed og inspiration. [10]

Så hvad venter du på? Pick up dine værktøjer, pensel, keramikhjul eller striknåle og drøm noget fantastisk. Hvis du ikke allerede har en hobby i tankerne, tænk tilbage på, hvad der gjorde dit 12-årige selv den lykkeligste. Hvis du var lykkeligere at vælge blomster end at tegne dem, skal du starte en blomsterhave! Vær åbenhørt og prøv nogle nye ting. At lave tid til hobbyer er en god tilføjelse til din selvomsorgsrutine.

# 10 Prøv Adaptogenic Urter til Stress

Når de bliver spurgt, siger de fleste, at de tror at administrere stress er vigtigt, men gør de det? [11] Og ved de, hvor vigtigt det egentlig er?

Mere end 75% af alle lægebesøg er til stressrelaterede sundhedsmæssige bekymringer, og stress har været forbundet med de seks alvorligste trusler mod vores helbred, herunder hjerteproblemer, leverproblemer, ulykker og meget mere. [11], [12] I betragtning af disse statistikker skal vi gøre mere for at minimere vores eksponering for stress. Men det er svært, især hvis din stress kommer fra kilder, der synes ude af din kontrol.

Vi kan muligvis ikke kontrollere alt, der kommer vores vej i livet, men vi kan påvirke, hvordan vi reagerer på det og genvinde det, og adaptogene urter kan have en rolle i det. Adaptogener hjælper med at balancere og beskytte os i ansigtet af stress, hjælper med at berolige kroppen og reducere virkningen af stress. [13] Adaptogene urter er ikke et nyt koncept, men vores stadig mere stressende moderne liv har forårsaget en genoplivning af interesse for dem og af meget gode grunde. Her er nogle få at prøve:

Holy Basil

Hellige basilikum er en adaptogen urt med rødder i ayurveda. Også kendt som Tulsi, kan denne populære urt være en af de mest kraftfulde adaptogene urter for at lindre de mentale og fysiske virkninger af stress, der hjælper med at modulere stress hormoner og mere. [14]

Mucuna Pruriens

Mucana pruriens, også kendt som "fløjlbønne" eller "dopaminbønne", viser forskning, at dette eksotiske legume er overraskende effektivt til at styre stress niveauer. Den indeholder et stof, der er kendt som L-DOPA, som er en forstad til dopamin, en neurotransmitter og følsomhedshormon. [15]

Ashwagandha

Undersøgelser viser ashwagandha bekæmper de negative virkninger af stress på kroppen. [16] Det fremmer en følelse af ro og afslapning samt et sundt, naturligt svar til daglig stress.

Eleuthero Root

Eleuthero rod, også kendt som sibirisk ginseng, hjælper med at bekæmpe virkningerne af stress samtidig med at du spiser sind og krop. Det er et fjernt forhold til asiatisk ginseng og bruges til at fremme immunhelse, kortisolreduktion og til at understøtte et sundt blodtryk inden for normale områder. [17]

# 11 Gør selvpleje en vane

Embracing en selvpleje rutine er en af de bedste ting, du kan gøre for dit sind og krops sundhed. Hvad denne rutine indeholder, er op til dig, og du behøver ikke gøre det hele på én gang. Indfør en ny vane ad gangen, indtil du tager bedre vare på dig selv, bliver anden natur.

Du kan starte med at indføre en energisk morgenrutine for at starte din dag frisk, udforske nye ideer til at inkludere i dit sengetid ritual, begynde en5 minutters daglig meditationspraksis, eller blot at forpligte sig til at blive hydreret.

Uanset hvad du gør, start fra hvor du er og gør det udelukkende om dit helbred og trivsel. Tilføj lag til din selvomsorgsindsats, når du går og opbygge en selvplejepraksis, der virker for dig.

Sådan tager du bedre vare på dig selv

Vi håber, at disse 11 selvomsorgsstrategier vil hjælpe dig med at finde nye måder at tage godt af dig selv. Selvplejepraksis kan hjælpe med at bringe mere glæde i dit liv og inspirere dig til at bringe glæde og medfølelse til andre. Held og lykke på din rejse og vi glæder os til at høre om det nedenfor.

Hvad er dine yndlingsmåder til at tage sig af dit sind og krops sundhed? Hvad får dig til at føle sig mest i overensstemmelse med dig selv og dine wellnessbehov? Del dine tanker i kommentarerne.

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Fodnoter og referencer

  1. De 23 fantastiske sundhedsmæssige fordele ved Mindfulness for krop og hjerne. Positiv Psykologi Gruppe.(Åbnede 06/18/2018) []
  2. Videnskaben bag taknemmelighed (og hvordan det kan ændre dit liv). Happify Daily. (Adgang 06/18/2018) []
  3. Addicted: Amerikanere tilbringer 11 timer om dagen på tv, telefon, radio og spil. Tid. (Adgang 06/18/2018) []
  4. 7 Bevist sundhedsfordele ved mørk chokolade. Healthline. (Adgang 06/18/2018) []
  5. Rødvin og resveratrol: God til dit hjerte? Mayo Clinic. (Adgang 06/18/2018) []
  6. Hvorfor har vi brug for søvn? National Sleep Foundation. (Adgang 06/18/2018) []
  7. Hvordan påvirkes kroppen af søvnløshed? (Adgang 01/05/2018) []
  8. Blue Light har en mørk side: Harvard Health Publishing.(Åbnede 11/06/2017) []
  9. Vend din energi op. WebMD. (Adgang 06/18/2018) []
  10. Seks grunde til at få en hobby. Psykologi i dag.(Åbnede 06/18/2018) []
  11. Stress i Amerika: Vores sundhed i fare. American Psychological Association. (Adgang 06/18/2018) [] []
  12. Virkningerne af stress på din krop. WebMD. (Adgang 06/18/2018) []
  13. Adaptogene urter: Naturens løsning til stress. Den Kiropraktiske Ressource Organisation. (Adgang 06/18/2018) []
  14. Tulsi - Ocimum sanctum: En urt af alle årsager. US National Library of Medicine. (Adgang 06/19/2018) []
  15. Mucuna pruriens reducerer stress og forbedrer kvaliteten af sæd hos infertiliserede mænd. US National Library of Medicine. (Adgang 06/18/2018) []
  16. En prospektiv, randomiseret, dobbeltblind, placebokontrolleret undersøgelse af sikkerhed og effektivitet af et fuldt koncentreret fuldspektrumuddrag af Ashwagandha-rod i reduktion af stress og angst hos voksne. US National Library of Medicine. (Adgang 06/18/2018) []
  17. Ginseng, Siberian. Oversigt, anvendelser, bivirkninger, interaktioner, dosering. WebMD.(Åbnede 06/18/2018) []

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder