4 grunde til, at du kan opleve træthed og mangel på energi

Læsetid: 2 minutter
4 grunde til, at du kan opleve træthed og mangel på energi

Det er ikke normalt at være træt hele tiden. Hvis du er, kan det være et sikkert tegn på, at noget ikke stemmer helt. At have et travlt personligt og arbejdsliv kombineret med sene nætter vil selvfølgelig uden tvivl bidrage til at føle sig knust og irritabel, men det er vigtigt at læse advarselsskiltene og prøve at gøre noget ved det.

Prøv at finde ud af, hvorfor du er træt, og hvis du ikke kan synes at have en grund, så er det på tide at se lidt nærmere på din kost, daglige vaner, og om der kan være et større problem ved spil.

Vitaminmangel

Vitaminer og mineraler spiller en afgørende rolle for at holde dig i stand til at føle sig vågen og opmærksom. Hvis du er mangel på visse, kan det tage en vejafgift på din lykke og evne til at komme videre med livet.

Tage jern, for eksempel. Når du ikke får nok af det i din kost, kan du blive overdrevent træt, træg og endda udvikle anæmi. Anæmi er resultatet af ikke at have et tilstrækkeligt antal røde blodlegemer, der bærer hæmoglobin, for at transportere ilt omkring din krop.

Når din krop er som følge af sult af ilt, kan den ikke fungere normalt, og du kan opleve andre symptomer som bleg hud, hovedpine, kvalme, åndenød og svimmelhed.

Hvis du ikke er i stand til at få den rigtige mængde vitaminer, du har brug for fra mad, så overveje at tage flere vitaminer på daglig basis for at forsøge at forhindre oplever træthed og mangel på energi.

Mangel på søvn

Ikke sover for de anbefalede otte timer om natten kan få dig til at føle dig træt, sløv og ufokuseret. Søvn spiller en stor rolle i at opretholde kognitive funktion, dit organs evne til at reparere og forynge, at rette vævsskader, vokse muskler, samt at regulere forskellige hormoner og sikre, at kroppens immunsystem kan fungere optimalt.

For at nyde bedre kvalitet søvn om natten, prøv at undgå at drikke alkohol på forhånd. Alkohol kan forstyrre kroppens hormonniveauer og føre til forstyrret søvn. Prøv også at skrue ned korrekt, før du går i seng ved at læse, holde dig væk fra din telefon og komme i et varmt bad.

Dårlig diæt

Hvis du findes på fastfood og fizzy drinks, bringer du dit helbred alvorligt i fare. En dårlig diæt kan fjerne din krop af essentielle næringsstoffer og kan se et hurtigt fald i dine energiniveauer, kørsel og udadtil sundhed (dårlig hud, vægttab og vægtøgning). Sørg for at grøft fedtede, salte og sukkerholdige forarbejdede fødevarer til fordel for kyllingesalater, frugter og grøntsager, olieagtig fisk, nødder og frø og hjemmelavede måltider.

Dehydrering

Symptomer på dehydrering kan være yderst ubehagelige og omfatter tør mund, hovedpine, svimmelhed, tør og askeskind og træthed for blot at nævne nogle få. Formentlig består 75% af din krop af H20, og din krop taber vand, når du trækker vejret, sveder og passerer urinen.

Derfor er det så vigtigt at holde din krop forsynet med vand og at drikke mindst to liter vand hver dag. Dehydrering kan have alvorlige konsekvenser og kan være dødelig, hvilket er netop derfor, du bør være ekstra forsigtig, når du er ude på en varm dag, træner, og hvis du er tilbøjelig til anfald og dårligt helbred.

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder