9 af de bedste kosttilskud og vitaminer til kvinder over 50 år

Læsetid: 8 minutter
9 af de bedste kosttilskud og vitaminer til kvinder over 50 år

At få de næringsstoffer, vi har brug for at blive sunde, er vigtige i enhver alder, og vores legemes behov ændrer sig over tid. Når vi alder, laver vi mindre af nogle naturligt forekommende næringsstoffer, som Coenzym Q10 (CoQ10), efterlader det os at udfylde disse huller. [1] Det er også en god tid at tilføje support på andre områder, hvis du ikke allerede har det calcium at holde vores knogler stærke kosttilskud for at hjælpe med at holde ledene sunde og mere.

Dine 50'er er en god tid til at se nærmere på dine generelle wellnessbehov og omfavne nogle sunde tilføjelser til din selvomsorgsrutine for at understøtte velvære ind i fremtiden. Her er vores ekspert plukker i kosttilskud til kvinder i deres 50'ere.

# 1 CoQ10 til cellulær energi og hjertesundhed

Din krop gør noget CoQ10, men produktionen falder med alderen, og lave niveauer af CoQ10 har været forbundet med hjerte-kar-bekymringer. [1] Plus spiller CoQ10 en central rolle i omdannelsen af mad til energi.[1],[1]

CoQ10 kosttilskud støtte kardiovaskulær sundhed på mange vigtige områder.[1], [2]Det er også fordelagtigt for folk, der tager statiner, fordi CoQ10 kan hjælpe med at reducere de muskelrelaterede virkninger af statiner.[2]

Når du køber et CoQ10 supplement, vil du bemærke, at der er to typer til rådighed -ubiquinol og ubiquinon. Ubiquinol er den aktive form af CoQ10, og din krop omdanner ubiquinon til ubiquinol. [2] De er begge gode muligheder, men nogle eksperter siger, at yngre mennesker kan få flere fordele ved ubiquinon, og ældre mennesker kan få mere udbytte af ubiquinol, muligvis fordi vores alder kan tabe evnen til at gøre ubiquinol fra ubiquinon, når vi bliver aldrende. [2]

# 2 Gurkemeje til kognitiv sundhed og fordøjelse

Gurkemeje og en karotenoid i gurkemeje kendt som curcumin, pakke i et væld af wellness fordele for kvinder i deres 50s-fra kognitive støtte til fremme af sunde led, cirkulation, fordøjelse, hud og meget mere. [3] Mange af disse fordele skyldes de kraftige antioxidante virkninger af curcumin. [4]

Forskning har vist det højtabsorberende Theracurmin® curcumin kosttilskud kan have en positiv indvirkning på hukommelse, humør og opmærksomhed. [5] Og vitaminerne, mineralerne, antioxidanterne og fytokemikalierne i gurkemeje har en beroligende effekt på mavetarmsystemet og yder støtte til fordøjelsen. [3]

Med så mange potentielle fordele er gurkemeje et indlysende valg til din wellness-rutine i 50'erne.

# 3 Calcium for stærke ben og mere

Vidste du, at hele dit skelet erstattes cirka hvert tiende år?[6] For at gøre det, reabsorberer din krop gamle knogler, mens du opretter ny, og hvis du ikke får nok calcium i din kost, eller hvis du ikke absorberer nok calcium ud fra de fødevarer, du spiser, gør din krop muligvis ikke nok af den stærke, nye knogle, du har brug for for at være sund.[6]

Generelt har knoglemasse eller knogletæthed tendens til at falde, da vi bliver ældre, især for kvinder efter overgangsalderen, på grund af tab af calcium og andre mineraler. [7]Og et fald i knogletæthed kan gøre os mere sårbare over for skader og andre sundhedsmæssige problemer. [6] Derfor er det så vigtigt at få nok calcium gennem hele livet, og det er især vigtigt for kvinder i 50'erne. Calcium er også nødvendig for et velfungerende hjerte, muskler og nerver. [8]

Prøv at supplere din diæt med en stærkt absorberbart calcium citrat supplement at hjælpe med at opbygge og støtte stærke knogler i 50'erne og derover, men at tage calcium kosttilskud alene kan ikke være nok. Fortsæt læsning for at lære om nogle vigtige næringsstoffer, der påvirker hvordan din krop absorberer calcium.

# 4 Vitamin D3 til calciumabsorption og immunfunktion

Eksperter anbefaler at tage vitamin D kosttilskud med calcium fordi vitamin D spiller en rolle i calcium absorption, hvilket gør det til et vigtigt næringsstof for optimal knoglesundhed. [9] Vitamin D fremmer begge calcium absorption i tarmen og hjælper med at opretholde passende calcium og fosfatniveauer, der er nødvendige for ny vækst og ombygning af knogler.[10]

Uden tilstrækkelig vitamin D niveauer vi ikke vil absorbere nok calcium fra de fødevarer, vi spiser, så kroppen kan begynde at tage calcium fra butikker inden for vores knogler, hvilket svækker knoglerne og påvirker fremtidig knogleudvikling. [8] Vitamin D understøtter også immunfunktion, modulering af cellulær vækst og mere. [10]

På trods af sine mange vigtige roller i at opretholde sundhed, tyder forskningen på, at de fleste amerikanere ikke har tilstrækkelige niveauer af vitamin D. [11] Hold dine niveauer op med en vitamin D3 supplement hvilket kan være dobbelt så effektivt som D2 til at hæve din vitamin D niveauer. [12]

# 5 Magnesium for stress og samlet wellness

Magnesium er et andet vigtigt mineral, der spiller en rolle calcium absorption, men det gør meget mere også. Faktisk er magnesium involveret i hundredvis af processer i vores kroppe, herunder muskel- og nervefunktion, proteinsyntese, energiproduktion og meget mere. [13]

Magnesium bidrager til den strukturelle udvikling af knogler.[13] Og det er involveret i transport af calcium og kalium på tværs af cellemembraner, hvilket er nødvendigt for sunde nerveimpulser, muskelkontraktion og hjerterytme[13]

Magnesium er simpelthen ikke valgfri, når det kommer til at understøtte det generelle velfærd. Nogle eksperter har også henvist til magnesium kosttilskud som "den oprindelige chill pille" fordi, ud over alle de andre fordele, magnesium har en beroligende stress-reducerende effekt, der gavner både krop og sind. [14]

Prøv det i en stærkt absorberbar chelateret Magnesium, eller vores nye Mellow Mag drikker, som er en lækker, forfriskende og afslappende måde at få din daglige magnesium på.

# 6 Omega-3 fedtsyrer til hjerne- og hjertesundhed

Omega-3 fedtsyrer er to essentielle fedtsyrer-eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA), der findes i marine og plantekilder som laks, tun, krill og hørfrø. Disse næringsstoffer er så vigtige for at opretholde sundhed, da vi alder, at europæiske forskere rapporterede, at hvis alle over 55 tog 1 gram omega-3 hver dag, ville Europa spare 12,9 mia. EUR (omkring 15 mia. USD) i sundhedsomkostninger. [15]

Hvad gør omega-3 fedtsyrer til din krop? Der er mere end et dusin videnskabsbaserede fordele af omega-3'er, herunder følgende, som er fremragende kvinder i deres 50'ere:

Øjen sundhed: DHA er en strukturel nødvendighed for sunde nethinder[16]

Hjertesundhed: Kulturer, der spiser mere omega-3-rige fødevarer, har lavere antallet af hjertesundhedsmæssige bekymringer, og forskning har tilskrevet dette til dels til omega-3-fedtsyrer[16]

Led og ben sundhed: Forskere siger omega-3 kan stige calcium niveauer i knoglen og bidrager til stærkere knogler, som også hjælper leddene, og det understøtter også fælles sundhed på andre måder[16]

Sove bedre Lave niveauer af DHA er blevet knyttet til at have problemer med at sove[16]

Positive humør: Folk, der forbruger omega-3 regelmæssigt føler sig generelt mere positive overordnede [16]

Hud: Understøtter sunde hudcellemembraner og har anti-aging hudfordele [16]

Den omega-3 supplement du er mest kendt for er fiskeolie, og det er en fantastisk mulighed, men der er også andre muligheder, somKrillolieeller voresPlant-baseret Omega-3, der vandt Omega-3-produktets årlige pris 2018 fraNutraIngredients USA.

Bedste Omega-3 Supplement, Årets 2018 Omega-3 Produkt

# 7 B-komplekse vitaminer til energi og velvære

B-komplekse vitaminer arbejder sammen for at understøtte mange vigtige funktioner i kroppen, herunder energiproduktion, cellulær sundhed, støtte væksten af røde blodlegemer, sund hjernefunktion, fordøjelse, nervefunktion, hormoner, kardiovaskulær sundhed og muskeltoner. [17]

Hvis alle ovenstående fordele ikke er nok, overvej det selv mildt vitamin B12 mangel kan sætte os i fare for at udvikle sig kognitive sundhed bekymringer som vi alder. [18] Vitamin B-12 er afgørende for optimal hjernefunktion, og da vi måske har problemer med at absorbere B12 fra fødekilder, når vi alder Institutioner for medicin har anbefalet at de fleste voksne over 50 får deres vitamin B12 fra kosttilskud eller berigede fødevarer. [19]

# 8 Glucosaminsulfat til sunde led

Du oplever måske ikke problemer med fælles sundhed i 50'erne, men nu er det stadig tid til at tilføje fælles pleje til din rutine for at hjælpe med at holde dine led sunde, når du bliver gammel. Over tid nedbrydes den naturlige polstring i led, og det er vigtigt at komme foran denne bekymring. [7] Forskning har vist, at glucosaminsulfat kan sænke den naturlige sammenbrud i fællespudefoden, når den tages over længere tid. [20]

Glucosaminsulfat er næsten altid afledt af skaldyr, så hvis du har en skaldyr allergi, kan du overveje glucosaminhydrochlorid (HCL) kosttilskud i stedet. Læs altid produktetiketter for at kontrollere ingredienser og advarsler. Mens glucosaminsulfat er fokus for de fleste undersøgelser, der fremhæver fordelene ved glucosamin, giver glucosaminhydrochlorid tilsvarende fordele for fælles sundhed, og det kan være et alternativ til folk, der søger glucosamin uden skaldyr. [21]

# 9 Black Cohosh for Hormonal Support

Sort cohosh er lavet af rødderne fra den nordamerikanske sort cohosh plante, og det er et af de mest undersøgte kosttilskud til støtte under overgangsalderen. [22] Sort cohosh kosttilskud er ofte taget for at understøtte hormonbalancen og hjælpe med bekymringer forbundet med overgangsalderen som hot flashes, humørsupport, søvnproblemer, hjerteproblemer, nattesvigt og seksuel sundhed. [23]

Mens denne "feminine urt" oftest tages for at lette overgangen til overgangsalderen, kan den også bidrage til at fremme hormonbalancen i menstruationscyklussen [23] Hvis du tager receptpligtige lægemidler, herunder prævention, skal du kontakte din læge, inden du tager sort cohosh, og følg altid anvisningerne på etiketten.

Bonus: Real Food Multivitamins for Women

Det er ikke altid muligt at konsekvent opfylde ernæringsbehov gennem mad alene, så udfyld dine næringshuller ved at tage en multivitamin fremstillet af ægte fødevareingredienser.

Swanson's Real Food Multi Women's Daily omfatter også den adaptogene urt ashwagandha at hjælpe med at bekæmpe virkningerne af daglig stress, plus tranebærkonsentrat og gurkemejeekstrakt, sammen med en række vigtige vitaminer og mineraler til kvinder, hvoraf mange er nævnt i listen ovenfor.

Hvis du vælger et multivitamin, skal du læse etiketten nøje, inden du tager ekstra vitaminer og kosttilskud for at sikre, at du ikke får mere af et bestemt næringsstof, end du har brug for.

Sundhed og velvære i enhver alder

At uddanne dig selv om, hvad du kan gøre nu for at forblive sund og glad i enhver alder, er et godt første skridt. Da du læser denne artikel, betyder det, at du bliver smart med ernæring ved at lære, hvad din krop har brug for, når du bliver ældre. Korrekt ernæring spiller en enorm rolle i din wellness-rejse, og vi er glade for at tage den rejse med dig.

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Fodnoter og referencer

  1. Coenzym Q10: Det væsentlige næringsstof. US National Library of Medicine.(Åbnede 20/20/2018) [] [] [] [] []
  2. CoQ10: Hvad er hjertehelsemæssige fordele? Cleveland HeartLab (Adgang 03/20/2018) [] [] [] []
  3. Gurkemeje Anvendelse og Effektivitet: WebMD. (Adgang 11/16/2017) [] []
  4. Terapeutiske roller af Curcumin: Lærdomme Læret af kliniske forsøg. (Adgang 2/21/2018) []
  5. Hukommelses- og hjerneamyloid- og Tau-effekter af en biotilgængelig form for curcumin hos ikke-dementerede voksne: En dobbeltblind, placebokontrolleret 18-måneders prøve. Den amerikanske Journal of Geriatric Psychiatry. (Åbnede 14/02/2018)[]
  6. Hvad forårsager knogletab? MedlinePlus. (Adgang 07/11/2018) [] [] []
  7. Ældring ændringer i knoglerne - muskler - leddene. MedlinePlus. (Åbnet 07/11/2018)[] []
  8. Calcium & Vitamin D: Vigtigt i enhver alder. National Institutes of Health. (Adgang 07/11/2018) [] []
  9. Virkningen af vitamin D på calciumabsorption hos ældre kvinder. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. (Adgang 07/11/2018) []
  10. Vitamin D-faktablad for sundhedspersonale. National Institutes of Health. (Adgang 07/11/2018) [] []
  11. D-vitaminmangel svækker i USA, siger undersøgelsen. Videnskabelig amerikansk. (Adgang 07/11/2018) []
  12. Anderson, David. (2017). Tid til at ændre retningslinier for D-vitamin? William Reed Business Media.(Åbnede 3/7/2018) []
  13. Magnesium Fact Sheet for sundhedsprofessionelle. National Institutes of Health. (Adgang 07/11/2018) [] [] []
  14. Magnesium og hjernen: Den oprindelige chillpille. Psykologi i dag. (Adgang 07/11/2018) []
  15. Omega-3-tilskud kunne spare EU 12,6 mia om året i udgift af hjertesygdomme. NutraIngredients. (Adgang 07/11/2018) []
  16. 17 videnskabsbaserede fordele ved omega-3 fedtsyrer. Healthline. (Adgang 07/12/2018) [] [] [] [] [] []
  17. Hvorfor er vitamin B-kompleks vigtig, og hvor får jeg det? Healthline. (Adgang 07/12/2018) []
  18. Tilskud til at tage i din 50'erne, 60'erne og 70'erne. AARP. (Adgang 07/12/2018) []
  19. Vitamin B12 faktablad for sundhedspersonale. National Institutes of Health. (Adgang 07/12/2018) []
  20. Glucosaminsulfat. MedlinePlus.(Åbnet 04/05/2018) []
  21. Glucosaminhydrochlorid. MedlinePlus. (Adgang 04/09/2018) []
  22. 11 kosttilskud til overgangsalder. WebMD. (Adgang 07/12/2018) []
  23. Sort Cohosh. WebMD. (Adgang 07/12/2018) [] []

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder