9 bedste vitaminer og sundhedstilskud til kvinder

Læsetid: 9 minutter
9 bedste vitaminer og sundhedstilskud til kvinder

Kvinder har mange muligheder for at imødekomme deres ernæringsmæssige behov. Faktisk så mange, at det kan blive lidt overvældende at finde ud af, hvad din krop virkelig har brug for for at forblive sund. Og for at gøre det endnu mere kompliceret, smart markedsføring og skjulte, proprietære ingredienser kan få nogle vitaminer og kosttilskud til at virke unikke, når de overhovedet ikke er unikke. Selvpleje behøver ikke at være kompliceret. Lad os forenkle din wellness-rutine ved at tage et kig på de top 9 vitaminer og kosttilskud, som enhver kvinde (selv skeptikere) bør tage, og videnskaben bag, hvorfor du har brug for dem.

# 1 Magnesium til bedre sundhed

Hvis det virker som næsten alle - fra kendte nutritionister til store publikationer - taler om de mange fordele og anvendelser af magnesium, tænker du ikke på ting. Vi taler også meget om det. Det skyldes, at denne ofte oversete mineral kan holde nøglen til alt fra reduceret stress og ængstelse til bedre søvn, forbedret humør og generel velvære.

Magnesium er et af de vigtigste næringsstoffer, fordi det er involveret i hundredvis af enzymatiske aktiviteter.[1] Det er nødvendigt for proteinsyntese, muskel- og nervefunktion og mere.[2]

Lave niveauer af magnesium er vanskelige at få øje på, fordi symptomerne, inklusive følelse af træt, stresset eller ængstelig, let kan forveksles med noget andet - som et tilfælde af Monday Blues, der ser ud til at vare hele ugen![3] Efter at have suppleret med magnesium, rapporterer mange, at de føler sig mindre stressede, mere rolige, sundere og lykkelige overordnede.[4]

Hvor meget magnesium har du brug for? Kvinder over 18 har brug for mellem 310-360 mg magnesium hver dag.[2]Prøv det selv i vores påfyldning af magnesiumdrink, Mellow Mag, med en stærkt absorberbar form af magnesium i to lækre smags-appelsin og hindbær.

Magnesium gør også vores liste over de bedste vitaminer og kosttilskud til kvinder over 30 og kvinder over 40 år.

# 2 Energizing, kognitiv-understøttende vitamin B12

Hele B-kompleks familie af vitaminer er vigtigt, men vitamin B12 er en af de mest vitale af dem alle, og mange kvinder får ikke nok, især kvinder på en vegetarisk eller glutenfri diæt.[5]

Vitamin B12 er velkendt for sin rolle i energiproduktion, og det hjælper din krop også på andre måder, herunder støtte til kardiovaskulær sundhed, sunde nerveceller, blodcelleproduktion kognitive sundhed og mere.[6] Undersøgelser viser, at selv en mild mangel i vitamin B12 kan være relateret til kognitive sundhedsproblemer som vi alder.[7]

De fleste voksne har brug for ca. 2,4 μg pr. Dag.[6]Kontroller din multivitamin-etiket, og noter dine diætindtag af fødevarer rig på vitamin B12- herunder oksekød, muslinger, fisk, kød og nogle mejeriprodukter - for at bestemme, hvor meget du får hver dag. Overvej at tage en vitamin B12 supplement eller B-komplekse supplement for at hjælpe med at udfylde eventuelle kosten huller for dette vigtige næringsstof. Swanson Super Stress B-kompleks med vitamin C er en kunde favorit. Det er formuleret til at supplere de vitaminer og næringsstoffer, der går tabt under high-stress gange.

# 3 hjerte- og hjerneunderstøttende omega-3'er

Omega-3 fedtsyrer, herunder eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA), er skinnende eksempler på hvorfor ikke alle fedtstoffer er dårlige. Nogle af dem er faktisk meget gode for vores helbred.

Disse essentielle fedtsyrer bliver ofte rost for at hjælpe med at holde vores sind skarpe og spille en afgørende rolle i hjertesundheden.[8]

Omega-3'er spiller vigtige roller i hjernefunktion og udvikling gennem hele vores liv.[8] Essentielle fedtsyrer støtter også sunde øjne, led, hud, knogler og kan også forbedre hukommelse og humør også![8],[9]

Medmindre du spiser en kost, der indeholder masser af fed fisk, har du sandsynligvis brug for et omega-3 supplement til at få din daglige udfylde. Friske voksne har mindst 1,1 gram omega-3 fedtsyrer om dagen.[10]

Leder du efter det bedste omega-3 supplement? Prøv vores prisvindende Plantebaseret Omega-3-formel, der blev navngivet 2018 omega-3 produkt af året af NutraIngredients USA, og er et ikke-GMO, bæredygtigt hentet vegansk omega-3 supplement formuleret med livets ™ OMEGA marine alger.

# 4 Vitamin D3 til næringsabsorption og immunhygiejne

Der er en fælles misforståelse, at du kun har brug for en vitamin D supplement om vinteren, eller hvis du stort set aldrig går udenfor. Det er simpelthen ikke sandt! Der er andre faktorer, der spiller en rolle i din vitamin D niveauer også, som iført solcreme (som vi alle bør gøre hver dag).[11] Og da vi alder er vores hud ikke så effektiv til syntetisering vitamin D.[11] Mange mennesker har ikke tilstrækkelige vitamin D niveauer året rundt.[12],[13]

Hvorfor har din krop brug for det? Vitamin D er nødvendigt for calcium absorption og opretholdelse af fosfatniveauer, som begge er vigtige for sunde knogler. Uden nok vitamin D, dine knogler får ikke de næringsstoffer, de har brug for for at forblive stærke.[11] Vitamin D understøtter også immunfunktion, cellulær sundhed og mere.[11]

Hvor meget vitamin D har du brug for? Kvinder over 18 år skal have 600 IE om dagen. Efter 70 år har du brug for 800 IE om dagen.[11]Eksperter siger det vitamin D3 kan være dobbelt så effektiv til at øge dine niveauer end andre typer af vitamin D.[13] Prøv det ind Swanson Premium Vitamin D3-Højeste Potency.

Vitamin D3 også lavet vores liste over de bedste vitaminer og kosttilskud til kvinder over 50 år.

# 5 E-vitamin til hud og cellulær sundhed

Hverdagen sætter os ansigt til ansigt med skadelige miljøgifter og eksponeringer af fri radikal, der kan forårsage kaos på vores hud og overordnede sundhed.[14] Vores kroppe frigiver også frie radikaler, når vi konverterer mad til energi.[14]

Der er bare ingen vej rundt det - vi udsættes for frie radikaler dagligt. Og de er en stor bidragyder til tegn på aldring.[15] Ikke alene har vi andet valg end at konfrontere disse uroligheder, de kan få os til at se ældre ud - og de kan endda skade vores DNA![15]

Hvad kan du gøre ved det? E-vitamin kan hjælpe. Det er et hudgodende næringsstof, der hjælper med at beskytte celler (herunder hudceller) fra frie radikaler.[14] Eksperter siger, at kroppen også har brug for vitamin E at øge immunsystemet, så det er bedre forberedt på at møde livets udfordringer.[14]

Hjælp din hud til at se og føle sig bedst ved at sørge for at du får nok vitamin E i din diæt hver dag eller tag et supplement som Swansons blandede tocoferoler af vitamin E (flere former for vitamin E i et enkelt supplement) til daglig antioxidantstøtte.

# 6 Vitamin K-2 til Heart, Blood & Bone Health

Tænk over det - hvor ofte hører du nogen taler om vitamin K2? Sandsynligvis ikke så ofte. Det kan ikke have den trendy status for nogle af de andre næringsstoffer på denne liste, som magnesium eller omega-3, men det er stadig et af de vigtigste næringsstoffer til kvinder.

Den primære rolle af vitamin K2 i kroppen er relateret til blodkoagulation og koagulation, men det er den måde, dette næringsstof går på om sit arbejde, der er så interessant.[16] Vitamin K2 påvirker hvordan og hvor calcium bruges af din krop. Det aktiveres calcium's bindende egenskaber til koagulation og hjælper med at indlede calcium fra foringen af dine blodkar og andet blødt væv til dine knogler.[16]

Uden nok vitamin K2 i dit system, utilstrækkelig calcium distribution kan føre til hjerte- og knoglesundhedsmæssige problemer. Kvinder over 19 har brug for 90 μg vitamin K hver dag.[17]Det siger forskere den bedste form for vitamin K at tage er MK7, som er tilgængelig i Swanson Ultra Real Food Vitamin K2-Maksimal styrke.

# 7 Bor for Mineral Metabolisme & Kvindernes Sundhed

Bor er et spormineral, der er afgørende for helbredet af alle former for livsplanter, dyr og mennesker.[18]Listen over, hvordan dette underudnyttede næringsstof hjælper vores kroppe, er ret lang og mangfoldig.

Bor er nødvendigt for vækst og vedligeholdelse af knogler. Det har indflydelse på kroppens brug af østrogen, testosteron og vitamin D.[18] Bor understøtter også magnesium og mineralsk metabolisme til støtte for knoglemineralisering.[18],[19]Det beskytter mod visse former for oxidativ stress. Undersøgelser viser, at det også forbedrer den elektriske aktivitet i hjernen og støtter kognitive ydeevne, hukommelse og meget mere.[18]

Og nogle kvinder tager det for at lindre menstruationsbehov.[20]

Dette spor mineral definitivt fortjener en plet på din essentials liste. En kost, der anses for høj i bor, vil omfatte ca. 3,25 mg bor per dag.[20] Da bor kan være udfordrende for din krop til at absorbere, skal du vælge et bortilskud, der er optimeret til biotilgængelighed, som Swanson Premium Triple Boron Complex.

# 8 Folat til hjertesundhed, humør og prænatal pleje

Titusinder af undersøgelser er blevet udført på folat, også kendt som folsyre eller vitamin B9, og mange af dem er direkte relateret til kvinders sundhed.[21],[22]

Folat er et almindeligt næringsstof i prænatal vitaminer, fordi kvinder, der spiser sund kost med tilstrækkelig folat kan reducere deres risiko for at få et barn med en fødselsdefekt i hjernen eller rygmarven.[23] Men fordelene ved folat er ikke begrænset til fødsel pleje. Mennesker med lave niveauer af folsyre kan have en højere risiko for hjertesygdomme og humørsikkerhed.[24]

Hvor meget folat er nok? Gravide kvinder har brug for 600 μg om dagen, ammende kvinder har brug for 500 μg per dag, og alle andre voksne har brug for mindst 400 μg per dag.[24]Læs etiketten på dine kvinders multivitamin og overvej din kost (bladgrøntsager er rige på folat) for at sikre dig, at du får nok hver dag, og tilføj en ægte mad folsyre supplement til din ernæringsmæssige rutine, hvis du ikke får nok.

# 9 Iron for Blood Health

Jern er den mest almindelige ernæringsmangel hos kvinder, og kvinder har brug for mere af det end mænd.[25],[26] Vi taber jern hver måned i vores menstruationscyklus og vores jern kravene stiger endnu mere, når vi bliver gravide, fordi vi får mere blod til at støtte et voksende foster.[26]

Hvorfor har vi brug for det? Kort sagt, vi har brug for jern for at holde vores blod sundt. Jern arbejder sammen med andre stoffer i vores krop til at producere hæmoglobin, som igen bærer ilt i vores blod.[25]

Rødt kød er den rigeste kilde til jern, efterfulgt af kylling og fisk, hvilket gør vegetarer endnu mere modtagelige for lave niveauer af jern. Nogle plantebaserede fødevarer som nødder, greener og befæstede kerner indeholder jern også, men vi absorberer jern bedst fra kød.[25]

Kvinder mellem 19 og 50 år har brug for 18 mg jern for dagen.[26] Den samme aldersgruppe har brug for 27 mg om dagen, hvis den er gravid, og 9 mg om dagen, hvis den lider. Kvinder over 50 skal have 8 mg om dagen.[26]

Hvis du er en af de mange kvinder, der ikke får nok jern Se efter en meget biotilgængelig fra din diæt hver dag jern supplement som Swanson Premium Iron Ferrous Fumarate, som er en mild og økonomisk form for jern med enestående biotilgængelighed.

Hvis din mave er følsom over for jern kosttilskud, prøv Swanson Ultra SunActive ikke-irriterende jern supplement. Og husk, at når det kommer til jern kosttilskud, der er sådan noget som for meget. Så overskrid ikke dine anbefalede daglige mængder, og hold din kost jern indtag i tankerne sammen med din jern supplement rutine.

Bonus: Kalk for ben og derudover

Vi ved, at du har hørt det før, men calcium virkelig er vigtigt. Det er let at sætte noget ud af dit sind, hvis det ikke ser ud til at påvirke dig lige nu, men hvis du ikke tænker på dit calcium indtag nu kan det føre til problemer senere.

Dine calcium niveauer nu vil påvirke tætheden af dine knogler i mange år fremover. Kroppen ombygges konstant dit knoglesystem ved at inkorporere gammel knogle med nyt.[27] Hvis dit yngre selv ikke spiser nok calcium (eller nok vitamin D så din krop kan absorbere det calcium) dine knogler vil ikke være så stærke, så gør calcium en vane nu for at beskytte dit helbred i fremtiden. Din krop har også brug for calcium hele livet for en sund funktion af hjertet, musklerne og nerverne.[28]

Kvinder over 19 har brug for mellem 1.000-1.300 mg calcium hver dag.[28] Hvis du ikke får nok calcium fra din diæt hver eneste dag, tag en calcium supplement for at udfylde hullet. Bare for at sætte dit diætindtag i perspektiv indeholder en 8 ounce kop ikke-fedt mælk 302 mg calciumog 1,5 ounce cheddarost indeholder 306 mg calcium.[28]

Bedste vitaminer og kosttilskud til kvinder

Swanson Sundhed er dedikeret til at forenkle din wellness-rutine ved at bringe dig videnskabsbaserede vigtigheder, som selv skeptikere kan stå bag, og hjælpe dig med at tage smartere, enklere valg til at optimere din velbefindende.

At få nok af disse 9 essentielle vitaminer og næringsstoffer hver dag er et godt skridt i retning af bedre selvpleje. Du kan også lide at læse 11 bedste selvpleje tips til sind og krop

Tilmeld dig Swanson Sundhedsemails til at få wellness tips og tricks leveret direkte til din indbakke, plus du vil være den første til at vide om nye produkter og kampagner!

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Fodnoter og referencer

  1. Magnesiummangel i planter: Et presserende problem. ScienceDirect. (Adgang 07/24/2018)[]
  2. Magnesium Fact Sheet for sundhedsprofessionelle. National Institutes of Health. Tilgængelig 08/28/2018)[] []
  3. Magnesium - Hvordan det påvirker din søvn. Den sovende, stress-reducerende, sygdomsbeskyttende kraft af dette essentielle. Psykologi i dag. (Adgang[]
  4. Tog Magnesium, føle alle glødende. Forum diskussioner fra Magnesium brugere.(Åbnede den 28/28/2018)[]
  5. Vitaminmangel i kvinder. Healthline.(Åbnede den 28/28/2018)[]
  6. Faktablad for vitamin B12 til sundhedsforbrugere. Nationale sundhedsinstitutter.(Åbnede den 28/28/2018)[] []
  7. Kognitiv svækkelse og vitamin B12: en gennemgang. PubMed.(Åbnede den 28/28/2018)[]
  8. Omega-3 fiskeolie til hjernesundhed. Healthline. (Adgang[] [] []
  9. Videnskabsbaserede fordele ved omega-3 fedtsyrer. Healthline.(Åbnede den 28/28/2018)[]
  10. Omega-3 Fact Sheet for sundhedsforbrugere. National Institutes of Health.(Åbnede den 28/28/2018)[]
  11. Vitamin D-faktablad for sundhedspersonale. National Institutes of Health. (Adgang 07/11/2018)[] [] [] [] []
  12. D-vitaminmangel svækker i USA, siger undersøgelsen. Videnskabelig amerikansk. (Adgang 07/11/2018)[]
  13. Anderson, David. (2017). Tid til at ændre retningslinier for D-vitamin? William Reed Business Media.(Åbnede 3/7/2018)[] []
  14. Faktablad for vitamin E til sundhedsfagfolk. Nationale sundhedsinstitutter.(Åbnet 09/04/2018)[] [] [] []
  15. Frie radikaler og ekstrem hudhæmning. US National Library of Medicine. (Adgang 09/04/2018)[] []
  16. Passende Calcium Brug: Vitamin K2 som promotor for knogler og kardiovaskulær sundhed: US National Library of Medicine. (Åbnede den 28/28/2018)[] []
  17. Vitamin K-faktablad for sundhedsfagfolk. Nationale sundhedsinstitutter.(Åbnede den 28/28/2018)[]
  18. Intet kedeligt om bor. US National Library of Medicine. (Adgang[] [] [] []
  19. Effekt af diætbor på mineral-, østrogen- og testosteronmetabolisme hos postmenopausale kvinder. PubMed. (Adgang[]
  20. Bor. WebMD.(Åbnede den 28/28/2018)[] []
  21. Folatstudier. PubMed. (Adgang[]
  22. Folat Women Studies. PubMed.(Åbnede den 28/28/2018)[]
  23. Utilsigtet forebyggelse af graviditet. Centre for sygdomskontrol og -forebyggelse.(Åbnede den 28/28/2018)[]
  24. Folat. National Institutes of Health.(Åbnede den 28/28/2018)[] []
  25. Ernæring - kvinders ekstra behov. Bedre sundhed. (Adgang[] [] []
  26. Jern. Faktablad for sundhedspersonale. National Institutes of Health.(Åbnede den 28/28/2018)[] [] [] []
  27. Hvad forårsager knogletab? MedlinePlus. (Adgang 07/11/2018)[]
  28. Calcium & Vitamin D: Vigtigt i enhver alder. National Institutes of Health.(Åbnede den 28/28/2018)[] [] []

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder