Astaxanthin Fordele for Øjen Sundhed: En Antioxidant Du Need (men sandsynligvis kan ikke udtale)

Læsetid: 8 minutter
Astaxanthin Fordele for Øjen Sundhed: En Antioxidant Du Need (men sandsynligvis kan ikke udtale)

Astaxanthin er en af de mest kraftfulde antioxidanter derude. Det er tusindvis af gange mere potent end vitamin C og det tårner over mange andre kendte antioxidanter.[1]

Hvordan udtaler du astaxanthin? Vi ved, det er en mundfuld! Fonetisk udtales det as-ta-xan-thin. Og på grund af dets styrke er astaxanthin blevet fokuset for adskillige undersøgelser og kliniske forsøg, der undersøger brugen af en bred vifte af sundhedsanvendelser, herunder øjenhygiejne og aldersrelaterede synsforandringer samt hjerne-, hjerte- og hudhelse samt flere .[1],[2]

Heldigvis er fordelene ved astaxanthin godt inden for rækkevidde for os alle. På trods af det eksotiske lydende navn kan du få astaxanthin fra mange forskellige næringsstoffer og hele fødevarer, hvis du ved, hvor du skal se, herunder fra astaxanthin kosttilskud. Så lad os tale om, hvad astaxanthin er, hvorfor du har brug for det, og hvordan du får fordelene ved astaxanthin til dine øjne og ud.

Hvad er astaxanthin?

Astaxanthin er et af mange carotenoider pigmenter (sammen med betacarotenzeaxanthin, lutein, lycopen og andre). Carotenoider giver farver til de fødevarer, der indeholder dem, og kan give beskyttende antioxidantfordele til dem af os, der spiser dem.[3]

Ligesom betacaroten giver gulerødder sin orange farvetone, og lycopen bidrager til den røde farve på tomater, astaxanthin er ansvarlig for den livlige farve på krill, hummer, laks, rød snapper, alger og mange andre havboere.

Astaxanthin, som du måske har gættet, er en lys skygge af orange-rød. Disse pigmenter har antioxidantvirkninger, som potentielt hjælper vores kroppe med at bekæmpe frie radikaler.[4] Nogle af dem kan have en affinitet for bestemte områder af kroppen og andre, som astaxanthin, fremme sundhed på flere måder.

Fordele ved astaxanthin for øjne og udover

Astaxanthin tilbyder mange fordele, og det studeres løbende af forskere og i kliniske forsøg for bedre at forstå dets potentiale for mange anvendelser.[5] Forskning har hidtil vist, at astaxanthin kan være til gavn for følgende sundhedsområder:

  • Visions sundhed
  • Kardiovaskulær sundhed
  • Kognitiv sundhed
  • Hud, inklusive anti-aldring af huden
  • Atletisk udholdenhed

Flere detaljer om, hvordan astaxanthin hjælper i hvert af disse områder, er inkluderet nedenfor sammen med forskningshøjdepunkter og astaxanthin-dosis, der bruges i studier til specifikke fordele, men følg altid instruktionerne på dit produktmærke, medmindre din læge anbefaler andet.

Astaxanthin til vision sundhed

For mange mennesker er øjenhelse en voksende bekymring, da vi alder. Mere end 6,5 millioner amerikanere over 65 oplever forskellige øjenproblemer.[6] Og der er stigende tegn på, at antioxidantcarotenoider spiller vigtige roller for at holde øjnene sunde.

Som den stærkeste carotenoid derude, er astaxanthin ingen undtagelse. Tidlige undersøgelser har vist astaxanthin kan bidrage til at opretholde øjenhygiejne og fremme sund vision, hvilket potentielt kan bremse symptomerne på aldersrelaterede øjenproblemer.[7],[8],[9] Og det kan endda hjælpe med at reducere øjenbelastning og træthed.[10]

Astaxanthin kan også hjælpe med at forsvare mod oxidativ skade fra udsættelse for blåt lys fra digitale enheder, energieffektive pærer og solen sammen med andre øjenbærende næringsstoffer lutein og zeaxanthin. Swanson Healths astaxanthin kosttilskud til øjne er tilgængelige i softgels fra 4 mg til 12 mg, der skal tages en gang om dagen, hvilket er det samme doseringsområde, som forskere siger, har givet de bedste resultater.[9]

Astaxanthin til kognitiv sundhed

Ifølge forskere er den menneskelige hjerne meget tilbøjelig til oxidativ stress, og uden tilstrækkelig antioxidantforsvar, det oxidative stress kan bidrage til kognitive sundhedsproblemer, især når vi alder.[11] Antioxidantcarotenoid astaxanthin (sammen med omega-3 og omega-6 fedtsyrer) kan spille en central rolle i at hjælpe med at beskytte mod oxidativ stress i hjernen.[11]

Derudover tog et indledende, placebokontrolleret klinisk forsøg med en gruppe sunde mænd i alderen 50-69, som havde klaget over glemsomhed, 12 mg astaxanthin om dagen i 12 uger, og efter astaxanthinforsøg blev mændene, der tog astaxanthin viste forbedringer i reaktionstid, opmærksomhed og hukommelsestest.[12]

Astaxanthin til hjertesundhed

oxidativ stress og andre relaterede faktorer bidrager også til bekymringer inden for vores arterier og i hele vores hjerte-kar-system.[13] Den stærke antioxidant astaxanthin kan også spille vigtige roller herfra - fra at bidrage til at forbedre blodgennemstrømningen, understøtte sunde blodlipidniveauer, der positivt påvirker hjerteets mitokondrie membran, fremmer sunde arterier og mere.[14]

Fordelene ved astaxanthin til hjertesundhed og kardiovaskulær ernæring undersøges stadig, med mere og mere forskning udføres på dette område af sundhed end nogensinde før.[14] Astaxanthin doser, der anvendes i kardiovaskulære sundhedsundersøgelser, har hidtil været på mellem 1,8 mg og 21,6 mg dagligt.[14]

Astaxanthin til hud

Astaxanthin kan bruges både oralt og topisk til fremme af hudens sundhed og kan hjælpe med at reducere rynker og alderspletter samtidig med at hudens struktur og fugtighedsniveau forbedres.[15] Antioxidantfordelene ved astaxanthin skinner, når det kommer til hudens sundhed, og hjælper med at bekæmpe frie radikaler beskadigelse af huden fra miljømæssige eksponeringer.

Astaxanthin hud fordele er blevet rapporteret i undersøgelser for både mænd og kvinder.[16] I en undersøgelse modtog en gruppe sunde kvinder en oral dosis på 6 mg astaxanthin om dagen i 8 uger kombineret med 2 ml topisk astaxanthin Anvendes dagligt og bemærkede betydelige forbedringer i rynker, alder pletter, hud elasticitet og tekstur samt hudhydrering.[16]

I en anden undersøgelse modtog en gruppe raske mænd 6 mg oral astaxanthin dagligt i 6 uger og bemærkede forbedringer i rynker fra kragerødder, elasticitet og hudhydratisering.[16] Andre undersøgelser har anvendt astaxanthindoser mellem 4 mg og 12 mg pr. Dag til anti-aldringsfordele.[2]

Astaxanthin til motion og atleter

Motion er fantastisk for vores krop og overordnede velvære, men kroppens atleter og regelmæssige motionister udsættes for en masse oxidative stress. Astaxanthin kan bidrage til at bekæmpe motion-induceret oxidativ skade samt bekæmpe træthed og positivt påvirke udholdenhed.[2],[17]

Astaxanthin dosering i forsøg relateret til motion og atleter er almindeligvis 4 mg om dagen.[2],[17] En undersøgelse med 20 mg pr. Dag i fire uger noterede ikke forbedrede resultater.[17]

Astaxanthin Foods

De fleste naturlige madkilder til astaxanthin kommer fra havet, og de fleste af dem er lette at identificere på grund af deres lys rødlig-orange farve. Her er nogle naturlige kilder til astaxanthin.[18]

  • Krill
  • Crawfish
  • Krabbe
  • Hummer
  • Reje
  • Rød gær
  • Alger
  • Rød snapper
  • Regnbueørred
  • Coho laks
  • Atlanterhavslaks
  • Arktisk char
  • Sockeye Laks (indeholder mere astaxanthin end andre typer laks)
  • Pink laks
  • Chinook laks
  • Chum laks (aka Keta laks)
  • Masu laks

Hvis du satser på at få din astaxanthin fra fisk og skaldyr, skal du vælge så vidt muligt vildfanget fisk og skaldyr. Nogle farm-raised laks er kunstigt farvet med syntetiske carotenoider, og kan ikke give de samme fordele.[19]

Vil du prøve nogle lækre opskrifter, der giver dig en sund dosis astaxanthin? Prøv dette Walnut Crusted Laks opskrift eller Hvidløg Ginger Chili Rejer.

Astaxanthin Supplements

Mens laks, rejer, hummer og andre astaxanthinrige fødevarer er lækre og sunde, kan det ikke være praktisk eller overkommelig for alle at spise dem hver eneste dag. I de dage, hvor du ikke får din daglige dosis astaxanthin fra fødekilder, overvej at tage en astaxanthin supplement for at få fordelene ved astaxanthin.

Astaxanthin-kosttilskud fås i doser fra 4 mg til 12 mg pr. Kapsel, så du kan tilpasse dit indtag baseret på dine individuelle behov. Her er nogle af vores foretrukne astaxanthin kosttilskud fra Swanson Health.

Swanson Ultra Astaxanthin
Dette supplement tilbyder 4 mg astaxanthin fra et naturligt astaxanthin-kompleks, der stammer fra haematococcus pluvialis alger til at øge antioxidant aktivitet, beskytte mod frie radikaler skader og bidrage til at understøtte immunsystem sundhed.

Swanson Ultra Astaxanthin Maksimal styrke
Leverer en maksimal styrke dosis af antioxidantbeskyttelse ved 12 mg astaxanthin pr. Servering hentet fra haematococcus pluvialis alger befæstet med mellemkæde triglycerider for at forbedre biotilgængeligheden.

Swanson Ultra High Potency Astaxanthin
Giver 8 mg astaxanthin fra naturligt astaxanthinkompleks udvundet fra haematococcus pluvialis alger ved anvendelse af avanceret superkritisk CO2 ekstraktionsmetoder, der ikke kræver kemiske opløsningsmidler, og det er befæstet med triglycerider med mellemkæde for at sikre biotilgængeligheden af dette fedtopløselige næringsstof.

Swanson EFAs Krill Oil & Astaxanthin
Fremstillet af 100% ren Superba2 ™ Antarktis krillolie er dette essentielle fedtsyre supplement en fantastisk måde at få din daglige dosis omega-3 fedtsyrer på en måde, der er let for din krop at fordøje og bruge sammen med et boost af 4 mg astaxanthin.

Astaxanthin Dosering

Det anbefalede doseringsområde for astaxanthin er mellem 4 mg og 12 mg pr. Dag.[20] De fleste af ovennævnte undersøgelser ligger inden for dette område, men nogle er gået ud over det anbefalede beløb. Doser på op til 50 mg er blevet tolereret, men en øvre toksicitetsgrænse for astaxanthin er ikke kendt.[20]

Følg altid anvisningerne på din produktetiket og brug den mindste effektive astaxanthin dosis, medmindre en læge anbefaler andet.

Her er en oversigt over doserne nævnt fra ovenstående undersøgelser:

  • Astaxanthin dosering til synet sundhed: Forskere anbefaler 4 mg til 12 mg om dagen
  • Astaxanthin dosering til kognitive sundhed: undersøgelser anvendt 12 mg dagligt
  • Astaxanthin dosering for hjertesundhed: Undersøgelser anvendt mellem 1,8 mg og 21,6 mg dagligt
  • Astaxanthin dosering til hud: undersøgelser anvendt 6 mg oralt, med eller uden 2 ml topisk astaxanthin creme
  • Astaxanthin dosering til motion og atleter: studier anvendt mellem 4 mg og 20 mg dagligt

Astaxanthin bivirkninger og interaktioner

Astaxanthin er blevet anvendt sikkert, når det tages alene i doser på mellem 4 mg og 40 mg dagligt i op til 12 uger i undersøgelser og 4 mg daglig, når det tages i kombination[21]

Lad din læge k now hvilke kosttilskud du tager, især hvis du er receptpligtig medicin, for at undgå potentielle interaktioner. Astaxanthin kan interagere med visse hormonforandrende lægemidler.[21]

Når de tages i ekstreme doser på 48 mg pr. Dag, kan den røde pigmentering i astaxanthin forårsage, at fæces bliver en rødlig farvetone.[20]

Fordele ved Astaxanthin Recap

Astaxanthin er en stadigt studeret carotenoid med mange potentielle sundhedsmæssige fordele. Forskning viser, at astaxanthin kan være til gavn for synet, huden hjerne sundhed, hjerte-kar-sundhed og støtte atletisk ernæring. Du kan tilføje astaxanthin til din diæt ved at øge dit daglige forbrug af fødevarer, der indeholder astaxanthin, eller ved at vælge et dagligt supplement for at få mere af denne potente antioxidant bekvemt hver dag.

Vores filosofi er, at du skal passe på din krop, fordi det er det eneste permanente hjem, du har. Det var det, der inspirerede hende til at forfølge en karriere inden for ernæring og i sidste ende førte hende til Swanson Sundhed.

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Fodnoter og referencer

  1. Astaxanthin: En Antioxidant Powerhouse. Nutraceuticals World. (Adgang til 5/25/2018) [] []
  2. Astaxanthin. University of Michigan Medicine. (Adgang til 5/25/2018) [] [] [] []
  3. Karotenoider-Antioxidant Egenskaber. US National Library of Medicine. (Adgang til 5/25/2018) []
  4. Potentiel rolle for carotenoider som antioxidanter i menneskers sundhed og sygdom. US National Library of Medicine. (Adgang til 5/25/2018) []
  5. Astaxanthin Clinical Trials. US National Library of Health. (Adgang til 5/25/2018) []
  6. Aging and Vision Loss Fact Sheet. American Foundation for the Blind. (Adgang 05/15/2018) []
  7. Algal Astaxanthin - Et stærkt molekyle til et godt helbred. Journal of Algal Biomass Utilization. (Adgang til 5/29/2018) []
  8. Astaxanthin: Kilder, Ekstraktion, Stabilitet, Biologiske Aktiviteter og Dens Kommercielle Applikationer-En Review. Marine Drugs. (Adgang til 5/29/2018) []
  9. Ændringer i visuel funktion efter peroral astaxanthin. Nakamura, A & Isobe, R & Otaka, Y & Abematsu, Y & Nakata, D & Honma, C & Sakurai, S & Shimada, Y & Horiguchi, M. ResearchGate. (Adgang til 5/29/2018) [] []
  10. Øjen træthed (asthenopi) lindring af astaxanthin. Anti-Aging Therapeutics. ResearchGate. (Adgang til 5/29/2018) []
  11. Neuroprotective Egenskaber for Marine Carotenoid Astaxanthin og Omega-3 fedtsyrer, og Perspektiver for den naturlige kombination af begge i Krill Olie. National Library of Medicine. (Adgang til 5/29/2018) [] []
  12. Astaxanthin, Cell Membran Nutrient med forskellige kliniske fordele og anti-aging potentiale (Adgang til 5/29/2018) []
  13. Grundlæggende biologi for oxidativ stress og det kardiovaskulære system. PubMed. (Adgang til 5/29/2018) []
  14. Verdens bedste bevarede sundhedshemmelige naturlige astaxanthin. Bob Capelli, Gerald Cysewski. Cyanotech Corporation. (Adgang til 5/29/2018) [] [] []
  15. 7 Potentielle fordele ved astaxanthin. Healthline. (Adgang til 5/29/2018) []
  16. Kosmetiske fordele ved astaxanthin hos mennesker. Biochimica Polonica. (Adgang til 5/29/2018) [] [] []
  17. Effekt af astaxanthin på cykeltidsprøvning. International Journal of Sports Medicine. (Adgang til 5/29/2018) [] [] []
  18. Astaxanthin: Kilder, Ekstraktion, Stabilitet, Biologiske Aktiviteter og Dens Kommercielle Applikationer-En Review. Marine Drugs.(Åbnede 1/3/2018) []
  19. Farvestoffer i laks. Bellona Foundation. (Adgang til 5/29/2018) []
  20. Astaxanthin. Drugs.com. (Adgang til 5/29/2018) [] [] []
  21. Astaxanthin. WebMD. (Adgang til 5/29/2018) [] []

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder