CoQ10 bivirkninger

Læsetid: 7 minutter
CoQ10 bivirkninger

Uddannelse selv om kosttilskud du tager er smart. Det, du lægger i din krop, betyder noget og kan påvirke dit helbred på mange måder! Nogle kosttilskud, herunder CoQ10, kan stolt lægge krav på en lang række potentielle fordele. Men det er stadig en god ide at se nærmere på, hvad der er i kosttilskud, du vælger, hvordan du vælger kvalitetstilskud, og hvis der er mulige bivirkninger eller interaktioner mellem kosttilskud og medicin, når de tages sammen.

I tilfælde af CoQ10 opvejer de potentielle fordele normalt langt større end mulige bivirkninger, og der er nogle mulige interaktioner at huske på.

Fordele ved CoQ10 Infographic

Hvad er CoQ10?

Coenzym Q10 findes naturligt i mange levende ting, herunder planter, bakterier, dyr og endda mennesker. Det er officielt klassificeret som en antioxidant, men vores celler bruger det til produktion af adenosintrifosfat (ATP), som hjælper cellerne med energi og vitalitet til sund vækst og vedligeholdelse. [1] Fordi CoQ10 er afgørende, anses det ofte for et vitaminlignende næringsstof, men vores kroppe gør noget af det naturligt, så det er ikke klassificeret som et vitamin.

Men bare fordi vi laver nogle CoQ10 betyder det ikke, at vi gør nok af det til optimal sundhed. Og da vi alder, begynder vores naturlige CoQ10 produktion at falde. [2] Vi gør det stadig, når vi bliver ældre, bare ikke så meget af det, og det kan forårsage nogle sundhedsmæssige bekymringer. Der er også medicin og andre faktorer, der kan påvirke, hvor meget CoQ10 vores kroppe producerer. CoQ10-rige fødevarer og CoQ10 kosttilskud kan hjælpe med at holde dine niveauer af dette vitale coenzym op og fremme velvære.

Hvad bruges CoQ10 til?

CoQ10 fremmer sundhed på et cellulært niveau, understøtter cellulær energi og arbejder hårdt som en antioxidant for at bekæmpe frie radikaler og skade fra oxidative stress. Det kan også hjælpe med at fremme et sundt hjerte og nervesystem, og understøtte muskelstyrken og den fysiske ydeevne. [3]

CoQ10-mangler er forbundet med andre ernæringsmæssige mangler, såvel som genetiske defekter, kroniske problemer og mitokondrielle problemer. [2] Lave CoQ10 niveauer kan også være en bivirkning af statin behandlinger. [4]

CoQ10 bruger og CoQ10 fordele

CoQ10 til kardiovaskulær sundhed

CoQ10 kan have "betydelige kardiovaskulære beskyttende virkninger." [5] Det kan også yde ekstra støtte til personer, der tager statiner, reducerer muskelrelaterede statin-bivirkninger og tillader folk, der har brug for statiner, til at tage dem konsekvent. [5] CoQ10 understøtter overordnet hjertesundhed på mange vigtige områder.[5]

CoQ10 for nervesystem sundhed

Tidlig forskning tyder på, at høje doser af CoQ10 kan være gavnlige for mennesker, der er bekymrede over nervesystemets sundhed og kropsbevægelse.[3] CoQ10 kan have indflydelse på autonome nervøse aktiviteter hos raske forsøgspersoner. [6] Det autonome nervesystem regulerer nogle meget vigtige, ufrivillige funktioner i kroppen, herunder hjertet, glatte muskler, tarmkanals muskler og kirtler. [7]

CoQ10 og sunde muskler

Skeletmusklerne har brug for CoQ10 til energi, vækst og reparation. [8] Og mange læger anbefaler CoQ10 kosttilskud til personer, der tager medicin, der kan forårsage muskelsymptomer.[8] CoQ10 kan hjælpe med at lindre svaghed og andre muskelproblemer i forbindelse med at tage statiner, da disse symptomer kan være forbundet med en statin-induceret CoQ10-mangel.[8] Statiner kan blokere kroppens evne til at producere CoQ10.[8]

CoQ10 og fysisk ydeevne

Coenzym Q10 spiller en vigtig rolle i energiproduktionen, hvilket gør det til en kandidat til fysiske præstationsstudier, men juryen er stadig ude på bekræftede fordele. En undersøgelse tyder på, at CoQ10 kan øge udholdenhed under træning og hjælpe sunde individer (både uddannet og uuddannet) motion i længere perioder. [9] Andre undersøgelser vedrørende CoQ10 og fysisk ydeevne har dog skabt blandede resultater.[3]

Nogle mindre undersøgte, CoQ10 anvendelser omfatter vægtstyring, hudhygiejne og reproduktiv sundhed.

Shop CoQ10 for hjertesundhed og cellulær energi.

CoQ10 Dosering

Der er ikke etableret daglig indtagelse af CoQ10, men en typisk daglig dosis er 100 mg til 200 mg pr. Dag. [10] Undersøgelser har brugt doser fra 50 mg til 1200 mg om dagen, og endda op til 3000 mg om dagen, i nogle tilfælde opdeles normalt over flere doser hele dagen. [8], [10] Her er nogle CoQ10 doser, der anvendes i undersøgelser for bestemte områder af sundhed.

CoQ10-mangel- 150 mg til 2400 mg pr. Dag [11]

Mitokondrisk støtte- 150 mg til 160 mg dagligt eller 2 mg for hver kg legemsvægt pr. Dag I nogle tilfælde kan doserne gradvist øges til 3000 mg pr. Dag. [11]

Hjertesundhed- 100 mg dagligt i op til 4 måneder eller 2 mg pr. Kg legemsvægt pr. Dag i op til et år. [11]

Nervestøtte- 400 mg pr. Dag i 12 uger. [11]

Muskuløs støtte- 100 mg dagligt i 3 måneder [11]

CoQ10 tages bedst sammen med et måltid eller sammen med et oliebaseret tilskud, som Krillolie eller kokosolie, fordi det er fedtopløseligt. Tilstedeværelsen af fedt vil hjælpe din krop til at bryde CoQ10 ned for at absorbere det. [5] Følg altid de brugsanvisninger, der findes på ethvert tillæg, du bruger, og kontakt din læge, hvis du har til hensigt at overskride den anbefalede dosis.

Er Coq10 Safe?

CoQ10 har en stor sikkerhedsopgørelse, når den tages som anvist. [8] Det betragtes som "sandsynligt sikkert" for de fleste voksne og "muligvis sikkert" for børn, når de tages oralt, men giver aldrig CoQ10 til et barn uden først at konsultere barnets læge.[11] Tag heller ikke CoQ10, mens du er gravid eller ammer, medmindre din læge har instrueret det.

Hvis du tager medicin eller er under behandling for eventuelle sundhedsmæssige problemer, skal du altid kontakte din læge, inden du starter et nyt supplement. CoQ10 er generelt godtolereret, men der er nogle potentielle bivirkninger og interaktioner. [11]

Shop CoQ10 for hjertesundhed og cellulær energi.

Hvad er de potentielle CoQ10 bivirkninger?

Sikkerhedsregistreringen af CoQ10 gør det til et godt valg for at støtte sundhed og velvære for dem, der har brug for det; Men som med ethvert supplement oplever nogle enkeltpersoner CoQ10 supplement-bivirkninger. Bivirkninger af CoQ10 er sjældne og typisk milde. De kan omfatte diarré, kvalme og halsbrand. [10] Der har også været tilfælde af individer, der tager 100 mg eller mere af CoQ10 pr. Dag, der oplever ændringer i humør eller fordøjelses wellness. [12]

CoQ10 Supplement Bivirkninger

CoQ10 i Swanson Sundhedstilskud er en helt naturlig trans-isomer afledt af gærfermentering. Tilskud giver en mere koncentreret form af coenzym end hvad der findes i de fleste CoQ10 fødekilder og CoQ10 kosttilskud, og de giver sjældent problemer. Men som nævnt ovenfor har der været nogle sjældne, milde bivirkninger fra CoQ10. Hvis du er bekymret for CoQ10-supplerende bivirkninger, skal du først tale med din læge eller apoteket, især hvis du tager receptpligtig medicin, fordi der er nogle potentielle interaktioner. Nogle almindelige interaktioner er angivet nedenfor.

CoQ10-lægemiddelinteraktioner

Vi har medtaget nogle almindelige lægemiddelinteraktioner nedenfor, men lad din læge vide om eventuelle tilskud, du tager og diskutere eventuelle interaktioner mellem dine kosttilskud og andre lægemidler, du tager eller behandler, du modtager.

Blodtryk

CoQ10 kan øge virkningen af nogle lægemidler, der bruges til at sænke blodtrykket. [11]

Rygning

Cigarette rygning udtømmer din krop af gemt CoQ10. [11]

Kirurgi

CoQ10 kan interferere med blodtrykskontrol både under og efter operationen, så stop med at tage det mindst to uger før en kirurgisk procedure. [11]

Blodfortyndere

CoQ10 kan nedsætte effektiviteten af blodfortyndere. Hvis du tager en blodfortynder, skal du tale med din læge, før du tager CoQ10. [3]

Nogle almindeligt foreskrevne lægemidler kan nedbryde kroppens CoQ10-niveauer, herunder clonidin, glyburid, hydrochlorthiazid, nortriptylin, doxepin, glipizid og beta-blokkere. [8]

CoQ10 Supplements

Der er to former for CoQ10 kosttilskud: ubiquinon og ubiquinol. Ubiquinol er den aktive form af CoQ10, og din krop omdanner ubiquinon til ubiquinol. De er begge gode muligheder, men nogle medicinske eksperter siger, at yngre mennesker kan få flere fordele ved ubiquinon, og ældre mennesker kan få mere udbytte af ubiquinol. [5]

Swanson Health CoQ10 Supplements

Swanson Ultra CoQ10 (200 mg CoQ10): Swansons CoQ10 200 mg ubiquinon supplement producerer adenosintrifosfat (ATP) i kroppen, der skaber energi og understøtter kardiovaskulær funktion.

Swanson Ultra CoQ10 100 (100 mg CoQ10): Leverer 100 mg Swanson Ultra CoQ10 som ubiquinon per softgel for at fremme kardiovaskulær velvære og støtte ATP-produktion i kroppen.

Swanson Ultra Ubiquinol (100 mg CoQ10): Ubiquinol af farmaceutisk kvalitet i den første stabiliserede bio-identiske CoQ10 supplerende form for ubiquinol, samme form som 90% af CoQ10 lagret i kroppen. Dette supplement opnår højere forhøjelser af cirkulerende CoQ10 i blodbanen med kun en brøkdel af dosis og fremmer sund hjertefunktion. Dette tillæg er også tilgængeligt i en mindre flaske, se Swanson Ultra Ubiquinol (100 mg CoQ10, 60 tæller)

Swanson Ultra Ubiquinol - Maksimal styrke (200 mg CoQ10): Den næste generation af CoQ10 ™ tilskud! Denne biotilgængelige form af CoQ10 er klar til øjeblikkelig udnyttelse af din krop og opnår højere forhøjelser af cirkulerende CoQ10 i blodbanen med kun en brøkdel af dosis.

These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Fodnoter og referencer

  1. Coenzym Q10 (CoQ10): Dybtgående. National Institutes of Health. (Adgang 1/5/2018) []
  2. Coenzym Q10: Det væsentlige næringsstof. US National Library of Medicine. (Adgang 03/20/2018) [] []
  3. Coenzym Q10. Mayo Clinic. (Adgang 1/5/2018) [] [] [] []
  4. Coenzym Q10 (CoQ10): Dybtgående. National Institutes of Health.(Åbnede 1/5/2018) []
  5. CoQ10: Hvad er hjertehelsemæssige fordele? Cleveland HeartLab (Adgang 03/20/2018) [] [] [] [] []
  6. Indflydelse af CoQ10 på autonome nervøse aktiviteter og energimetabolisme under træning hos raske forsøgspersoner. PubMed. (Adgang 03/20/2018) []
  7. Medicinsk definition af autonomt nervesystem. MedicineNet.com (Adgang 03/20/2018) []
  8. CoQ10 Supplement. Hvordan ting virker. (Adgang 03/20/2018) [] [] [] [] [] [] []
  9. Effekter af akut og 14-dages coenzyme Q10-tilskud på træningsevne i både uddannede og uuddannede personer. US National Library of Medicine. (Adgang 03/20/2018) []
  10. Coenzym Q10: CoQ10. WebMD. (Adgang 03/20/2018) [] [] []
  11. Coenzym Q10 Oversigt, anvendelser, bivirkninger, interaktioner, dosering. WebMD. (Adgang 03/20/2018) [] [] [] [] [] [] [] [] [] []
  12. Coenzym Q10 - Emneoversigt. WebMD. (Adgang 03/20/2018) []

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder