Din vigtige vejledning til glutenfri mel

Læsetid: 7 minutter
Din vigtige vejledning til glutenfri mel

At vedtage en glutenfri livsstil betyder ikke, at du går glip af dine yndlingsbager. Det er lettere end nogensinde at finde glutenfrie opskrifter på alt fra brød og boller til småkager og pizzadej. For mange opskrifter er det så simpelt som bare at skifte til et glutenfrit mel!

Brug denne glutenfri melvejledning til at lære mere om nogle af de mest populære, glutenfrie alternativer til hvedebaseret mel. Vi har også inkluderet et par glutenfrie opskrifter til at prøve med hvert mel sammen med generelle substitutionsforhold for hver. Men du skal også læse din produktetiket for substitutionsinstruktioner, fordi nogle mærker kan være forskellige. Hver opskrift er også unik, så eksperimentér for at finde det perfekte forhold mellem glutenfrit mel til dine yndlingsopskrifter.

glutenfri mel infografikort

Almond Flour

Almonds are a source of healthy fats. They are also relatively high in protein and low in kulhydrater. The mild, nutty flavour of almond flour makes it an excellent option for cakes and cookies.

Almondmel er lavet ved at male mandler ned til en fin konsistens. Du kan gøre mandelmælk hjemme hos pulserende mandler i en fødevareprocessor. Men pulserende er nøglen, fordi hvis du blander for meget eller for hurtigt, vil du ende med mandelsmør i stedet.

Almondmel kan normalt erstattes 1: 1 til hvedemel, selvom nogle opskrifter måske kræver lidt mere æg eller bindemiddel til at holde det sammen, og du vil måske gerne reducere væsken lidt. Brug af mandelmel resulterer ofte i lidt tættere bagværk.

Opskrifter til Prøv med Almond Flour

Kokosmør

Kokosmel er fedtholdigt, og det er også en kilde til sunde fedtstoffer. Compared to other flours, coconut flour is also moderately high in protein and low in kulhydrater. It’s made from fresh coconut meat, which is dried, defatted and ground into a flour. It has a mild coconut flavour that is easily disguised with other flavours. Because of the process used to make coconut flour, not all brands are created equal. Different brands can yield different results using the same recipe. So, when you find a brand that suits your needs—stick with it!

Lidt går langt med kokosmel. Det er utroligt absorberende. Du skal bruge et forhold 1: 4 for de fleste opskrifter (det vil sige for hver kop hvedemel, brug kun ¼ kop kokosmel). Mens du eksperimenterer med kokosmel i din opskrift, skal du prøve at tilføje en spiseske ad gangen og holde øje med konsistensen af dej eller dej.

Kokosmør at prøve

Swanson 100% økologisk kokosmel, 454g
Vores 100% USDA-certificerede organiske kokosmel har mere fiber end hvede og er perfekt til alle dine bagebehov.

Opskrifter til at prøve med kokosmør

Arrowroot Flour eller Arrowroot Stivelse

I forhold til andre stivelser (søde kartofler, plantain, cassava) har pilrød mere protein. Arrowroot indeholder også moderate niveauer af B-vitaminer, kobber, jern og kalium. Arrowrotmel og pilrotstivelse er det samme produkt.

Dette lette mel er lavet af pulveriseret pilrod og bruges ofte, som du vil bruge majsstivelse - til at tykkere supper, saucer eller buddinger. Det vil blive tykkere ved en simmer temp, uden at det er nødvendigt at nå hurtigt. Arrowrot-stivelse fungerer godt til fortykkelse af sure saucer eller frugtsyltetøj. Det kan også bruges til at fremstille glattere hjemmelavet is, da pilrødmel hjælper med at forhindre dannelse af store iskrystaller. Og dette alsidige mel kan også bruges til bagning.

Ved anvendelse i stedet for majsstivelse, brug i forholdet 1: 1 til majsstivelse i opskriften. Som en glutenfri mel option er forholdet 1 tsk af pilroot mel til hver spiseskefuld hvedemel. Du kan også blande det med tungere mel til mindre tætte bagværk.

Opskrifter med Arrowroot Flour

Tapioka Mel eller Tapioka Stivelse

Tapioca-mel, undertiden kaldet tapioca-stivelse, svarer i konsistens til pilrotmel. Det kan bruges som fortykningsmiddel og som et let mel i glutenfri bagning. Ligesom pilrotmel, giver det også en fjedrende tekstur til bagværk. Det er også en moderat kilde til jern.

Tapioka kan typisk anvendes i samme forhold som arrowroot mel (1 tsk tapiokalmel til hver spiseskefuld hvedemel, eller hvis du bruger det i stedet for majsstivelse, gør det 2 teskefulde til hver 1 spiseskefulde majsstivelse). Tapioka mel har tendens til at have en lidt sødere smag end andre mel. Du kan blande det med et tungere glutenfrit mel til mindre tætte bagværk, og det er ideelt til sprød skorpe og bruning!

Opskrifter med Tapioca Flour

Kikærmælk eller Garbanzo-bønnemel

Kikærter, også kendt som garbanzobønner, er bælgfrugter, der indeholder mange proteiner. jern og fiber, hvilket gør dette til en usædvanlig sund mulighed. Kikærtsmel giver en sød, rig, let "beany" -smag til bagværk, så det fungerer ofte bedst i krydret retter, men andre smag som chokolade maskerer det godt. Dette mel fungerer godt som en dej eller til at fortykke supper, saucer eller gravier.

Når du erstatter kikærmel til hvedemel, skal du bruge lidt mindre. For hver kop hvedemel, brug 7/8 kopp kikærmel.

Opskrifter med kikærmælk

Rismel

Rismel er også en god kilde til fiber. Det fås som hvidt rismel eller brunt rismel. Rismel har en fin konsistens og en neutral smag, hvilket gør det til en fremragende melerstatning. Brunt rismel har en lidt nødderagtig smag. Hvidt rismel skaber en lys, delikat, svampet struktur i bagværk. Som mange af de allerede nævnte glutenfrie mel, kan rismel også bruges som fortykningsmiddel.

Forskellene mellem rismel og hvedemel er mest mærkbare i bagværk. For de fleste andre formål kan du erstatte rismel uden at bemærke en stor forskel i dine opskrifter. Når rismel anvendes i bagning, er det normalt bedst blandet med andre glutenfrie mel i en almindelig melblanding. Rismel kan erstattes af hvedemel i et forhold på 7/8 kop rismel for hver kop hvedemel.

Opskrifter med rismælk

Cornmeal og cornflour

Forskellen mellem cornmeal og cornflour er, at majsmel formales mere fint. Afhængig af dine teksturpræferencer, kan du bruge cornflour i nogle opskrifter, der kræver cornmeal i et forhold på ¾ kop cornflour til 1 cup cornmeal.

Cornmeal er en ekstremt alsidig glutenfri mulighed, der allerede er almindeligt anvendt. Det kan bruges til dej, husholdning, tortillas, gryn, grød, brød og pandekager. Cornmeal indeholder mange fibre. Det indeholder også beskedne mængder af jern og zink.

Cornmeal bruges bedst i opskrifter, der specifikt kræver det, som cornbread eller maismuffins, der viser den unikke smagsprofil og tekstur af cornmeal. Hvis du vil prøve at erstatte almindeligt mel med majsmel eller kornmel i en opskrift, kan kornmel erstattes i forholdet 1: 1, men brug kun ¾ kop kornmel til hver kop hvetemel.

Opskrifter med kornmælk

Opskrifter med majsmel

Kartoffelstivelse vs. Kartoffelmælk

Kartoffelstivelse og kartoffelmel er forskellige produkter, og de to kan ikke bruges om hverandre. For at gøre tingene mere forvirrende er kartoffelstivelse undertiden mærket som kartoffelstivelsesmel. Kartoffelstivelse og kartoffelstivelsesmel er det samme produkt (se efter ordet 'stivelse'), og kartoffelmel er anderledes.

Hvad er forskellen? Kartoffelstivelse produceres kun med stivelse fra kartofler. Kartoffelmel fremstilles ved kogning og dehydrering af hele kartofler og formaling af dem til et pulver. Kartoffelstivelse indeholder minimale næringsstoffer, kartoffelmel indeholder mange af de samme næringsstoffer som hele kartofler og er en kilde til kalium, calcium, ved at opretholde en sund, afbalanceret kost. og kostfiber.

Begge kan bruges til bagning, afhængigt af opskriften, men hold øje med, hvilken en din opskrift kræver. Kartoffelmel er tæt og resulterer i fastere, tyngre bagværk, mens kartoffelstivelse er bedre til blødere fødevarer som middagsruller eller sandwichbrød.

Kartoffelstivelse kan erstattes i et forhold på ¾ kop per 1 kop hvedemel. Eller brug 5/8 kopp kartoffelmel for hver 1 kop hvedemel i din opskrift.

Opskrifter med kartoffelstivelse

Opskrifter med kartoffelmælk

Boghvede mel

Rig på fiber og protein med relativt høje mængder jern, calcium, magnesium og kalium, boghvedsemel er blevet en favorit for mange mennesker, der undgår gluten. Brug af boghvede giver en jordagtig, nøddeagtig smag. Boghvedsemel er dog temmelig tungt og vil resultere i tæt bagværk, medmindre det blandes med lettere mel.

Boghvede mel kan erstattes i et 1: 1 forhold med hvedemel. Det stiger ikke ved stuetemperatur ligesom mange andre mel. Hvis du bager noget, der skal stige, skal du tilføje lidt ekstra tid til din bagningstid, så det kan stige i ovnen eller brødmageren. Boghvede mel er også fantastisk at bruge i kombination med andre glutenfri mel til kager og brød. Tilsætningen af lysere mel vil gøre varerne mindre tætte.

Opskrifter med boghvede mel

All-Purpose Gluten-Free Flour Blandinger

Mange glutenfri bagere vælger at blande flere glutenfrie mel sammen med et par andre ingredienser for at få et afbalanceret hvedemel-alternativ, der kan anvendes i samme forhold som almindeligt almindeligt mel.

Hvis du er op for et kulinarisk eventyr, kan du prøve det her hjemme. Du kan finde masser af opskrifter til at prøve online, og vi har inkluderet en nedenfor fra Minimalistisk Bager. Der er også glutenfri, all-purpose mel du kan købe præ-blandet for at spare tid.

Glutenfri Flour Blend Opskrift[1]

  • 1 ½ kop brun rismel
  • ½ kop kartoffelstivelse
  • ¼ kop hvidt rismel
  • ¼ kop tapioka mel
  • 1 tsk xanthangummi (valgfrit, til binding)

Glutenfri, All-Purpose Meal til Prøv

Bob's røde mølle glutenfri, bageform til alle formål
Et universalbagemel, der kan erstatte hvedemel 1: 1. Den indeholder en blanding af glutenfri mel fra kartofler, sorghum, tapioka og garbanzo og fava bønner.

Den bedste glutenfri mel til bagning

Der er mange glutenfrie melindstillinger, og det bedste mel til en opskrift er muligvis ikke det bedste til en anden opskrift. Så eksperimentér for de bedste resultater og se, hvilke smag og konsistenser du kan lide mest, eller måske endda prøv en glutenfri erstatningsblanding til mel til alle formål. Du kan vælge lettere mel som pilrød eller tapiokamel til kager eller gå lidt tungere på brød med mandelmel eller boghvedsemel. Prøv dem alle, og se, hvad du kan lide bedst!

Hvad er dit foretrukne glutenfrie mel? Hvilke opskrifter laver du med glutenfrit mel? Vi vil meget gerne høre om dem i kommentarerne herunder. Hvis du er ny med den glutenfri livsstil, kan du måske lide Tips til Glutenfri. Plus, tjek Fantastiske Alfabet Vitaminer: De seks vitaminer du behøver at vide at lære om vigtige vitaminer til daglig velvære.

Vores filosofi er, at du skal passe på din krop, fordi det er det eneste permanente hjem, du har. Det var det, der inspirerede hende til at forfølge en karriere inden for ernæring og i sidste ende førte hende til Swanson Sundhed.

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

(opdateret 7/31/2018, oprindeligt offentliggjort den 8/12/2015)

Fodnoter og referencer

  1. DIY glutenfri melblanding. Minimalist Baker. []

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder