Hvad er din daglige dosis?

Læsetid: 9 minutter
Hvad er din daglige dosis?

Din krop har brug for et bredt spektrum af vitaminer og mineraler hver dag for at forblive sunde, men hvor meget har du brug for? Og hvornår skal du tage dem?

Vi er her for at besvare dine oftest stillede spørgsmål om 5 top næringsstoffer-coenzym Q10, magnesium biotin, vitamin D og essentielle fedtsyrer - herunder deres centrale fordele, hvor meget du har brug for, og de bedste måder at få dem på.

Doseringskort Infographic - Vitaminer og kosttilskud Swanson Health

Coenzym Q10

Fordele

Coenzyme Q10 (CoQ10) er en vitaminlignende antioxidant, som vores celler har brug for til at konvertere mad til energi.[1] Din krop gør noget af det naturligt, men CoQ10 niveauer falder med alderen. [1]

Bortset fra sin rolle i cellulær energi produktion er CoQ10 bedst kendt for at fremme kardiovaskulær sundhed. Det er også taget for at hjælpe med at minimere muskelrelaterede bivirkninger relateret til at tage statiner. [1]

Daglig dosering

En typisk daglig dosis CoQ10 er mellem 100 mg til 200 mg pr. Dag, men følg altid anvisningerne på din produktetiket, medmindre din læge har instrueret andet.[2] Undersøgelser har brugt doser fra 50 mg til 1200 mg dagligt hos voksne, nogle gange opdelt i flere doser hele dagen. [2]

Hvad er det bedste CoQ10 kosttilskud at tage? Der er to typer af CoQ10 kosttilskud-Ubiquinol og ubiquinon. Ubiquinol er den aktive form af CoQ10, og din krop omdanner ubiquinon til ubiquinol. [1] Begge er gode, men yngre mennesker kan få flere fordele ved ubiquinon kosttilskud, og ældre mennesker kan få mere fordel af ubiquinol kosttilskud på grund af ændringer i hvordan din krop behandler ubiquinon som du alder.

Det er også muligt at få noget CoQ10 fra din kost, men selv de bedste madkilder til CoQ10 har temmelig små mængder af dette næringsstof, hvilket gør kosttilskud den mest sandsynlige måde at imødekomme dine daglige behov på.

Hvornår tager jeg CoQ10 kosttilskud?

De fleste CoQ10 supplement etiketter siger, at du bør tage dig CoQ10 med både mad og vand. Det skyldes, at CoQ10 er fedtopløseligt, hvilket betyder, at din krop absorberer det bedst, når det tages med fedtstoffer eller olier. Fedtene eller olierne i de fødevarer, du spiser tjener som bærere til CoQ10. Og da CoQ10 er involveret i cellulær energiproduktion, foretrækker du måske at tage din CoQ10 med en sund morgenmad. Hvis du tager CoQ10 med statiner, skal du tale med din læge om den bedste tid til at tage dit CoQ10 supplement.

Shop CoQ10 for hjertesundhed og cellulær energi.

Magnesium

Fordele

Magnesium er en afslappende stress-lindrende, genoplivende mineral, at din krop har brug for at udføre hundredvis af vigtige processer. Det er involveret i alt fra energiproduktion til muskel- og nervefunktion, blodtryksregulering calcium absorption og mere. [3]

Ifølge undersøgelser har de fleste mennesker et lavt indhold af magnesium, enten på grund af deres diæt eller jordudtømning af magnesium. [4] Ikke at få nok magnesium kan forårsage en lang række sundhedsproblemer, hvoraf mange let forveksles med noget andet - som at føle sig stresset, nervøs eller træt. [3], [5]

Replenishing din krops butikker af magnesium kan hjælpe dig med at få mere energi, sove bedre, reducere stress, støtte sunde knogler og hjertefunktion og fremme overordnet velvære. [3], [6]

Daglig dosering

De fleste voksne har brug for mellem 300 mg til 400 mg magnesium hver dag, men når du bliver stresset, vil din kropsaffald være magnesium, så du kan få brug for mere. [3], [6] Og det er også vigtigt at vide, at vi kun absorberer 30% til 40% af det magnesium vi forbruger. [3]

Der er mange forskellige typer magnesium - fra meget absorberbare chelaterede magnesium til vores efterfyldning Mellow Mag magnesium drikke.

Hvornår tager jeg Magnesium ?

Den tid på dagen du tager magnesium kan afhænge af, hvorfor du tager det. Hvis dit mål er at genopbygge magnesiumniveauer for overordnet velvære, kan du tage dit magnesiumtilskud på et tidspunkt på dagen, hvor du mest sandsynligt vil huske at tage det. Men sørg for at læse og følge instruktionerne på din produktetiket. Nogle kosttilskud, som Swanson Ultra Chelated Magnesium, skal tages tre gange om dagen med vand, og dine produktinstruktioner kan variere.

Hvis du leder efter magnesium stress-reducerende fordele kan du overveje at tage det før din mest stressende tid på dagen eller i slutningen af en stressende dag for at hjælpe dig med at slappe af. Ligeledes, hvis du tager magnesium for at hjælpe dig med at slappe af, så du kan sove bedre, kan du måske tage det om aftenen før sengetid.

Biotin

Fordele

Biotin er øverst på vores liste over forskønnede næringsstoffer. Det har et så godt ry for sine hår- og hudbærende fordele, som det engang var kendt som vitamin Hefter de tyske ord haar og haut, hvilket betyder hår og hud. [7] Og det understøtter også en sund neglevækst!

Biotin er også kendt som vitamin B.-7 og det er et vigtigt medlem af B-kompleks familie af vitaminer, som alle arbejder sammen om at stimulere og støtte velbefindende. Biotin spiller en rolle i metabolisme af fedtsyrer, glucose og aminosyrer, samt celle signaler, genregulering og mere. [8]

Biotin Daily Dosage

Det Food and Nutrition Board (FNB) anbefaler at sunde voksne får mindst 30 mcg af biotin for dagen. [8] Nogle fødevarer indeholder biotin, herunder orgelkød, æg, fisk, kød, frø og nødder. [8]

Når du ikke kan få nok biotin fra madkilder hver dag, få den næstbedste ting i Swanson Real Food Biotin-en biotin tilskud stammer fra ægte fødevarekilder.

Hvornår tager jeg Biotin Supplements?

Biotin er vandopløselig og kan tages på ethvert tidspunkt af dagen. Da dette vitamin B er involveret i energiproduktion, kan det være bedst at tage det tidligere på dagen. Du behøver ikke tage biotin med mad, men du kan tage det med et måltid, hvis det hjælper dig med at huske at tage det, eller hvis din mave generelt er følsom over for kosttilskud.

Vitamin D

Fordele

Vitamin D er også kendt som solskin vitamin da vores kroppe gør noget vitamin D efter udsættelse for solen.[9] Men det betyder ikke, at du ikke behøver en vitamin D supplement. Faktisk får de fleste af os ikke nok vitamin D. [10] Det er enten fordi vi ikke er ude nok hver dag, eller fordi vi pligtskyldigt bærer solcreme, når vi er i solen. Da vi alder er, kan vores hud ikke syntetisere vitamin D lige så effektivt som det gjorde, når vi er yngre.[9]

Hvorfor gør vitamin D stof? Vitamin D spiller en afgørende rolle i calcium og fosfatabsorption, som er nødvendig for at opretholde knoglesundheden.[9] Uden vitamin D, calcium kan ikke gøre sit job for at holde vores knogler sunde og stærke! Vitamin D spiller også en rolle i immunfunktion og neuromuskulær sundhed.[9]

Daglig D-vitamin D-vitamin

Voksne mellem 18 og 70 år har brug for mindst 600 IE af vitamin D for dagen. [9] Efter 70 år har du brug for mere - mindst 800 IE om dagen. Da meget få fødevarer indeholder vitamin D naturligvis tager en vitamin D supplement er din bedste chance for at opfylde dine daglige krav.

Eksperter siger, at den bedste type af vitamin D supplement kan være vitamin D3, som kan være dobbelt så effektiv som andre tillæg til opdræt vitamin D niveauer.[11] Prøv det ind Swanson Premium Vitamin D-3 Højeste Potency, eller få den vindende kombination af calcium og vitamin D i Swanson Premium Calcium Citrate & Vitamin D.

Hvornår tager jeg vitamin D-tilskud?

Vitamin D er fedtopløseligt og bedst taget med et måltid indeholdende fedtstoffer eller olier. Tiden på dagen tager du din vitamin D er ikke så vigtigt, at du bare husker at tage det, så par det med et måltid, når du mest sandsynligt vil huske. Da morgenmad kan blive forhastet for nogle mennesker, især gennem ugen, kan morgenmad ikke være det bedste valg. Også at tage det med dit største måltid af dagen kan være bedre, da større måltider sandsynligvis vil indeholde flere fedtstoffer eller olier.

Essentielle fedtsyrer

Fordele

Der er en grund til, at 18,8 millioner voksne tager et omega-3-tilskud, og du bør også være essentielle fedtsyrer (EFA'er). [12] EFA'er, herunder omega-3 og omega-6 fedtsyrer, understøtter hjerte og hjerne sundhed, fremme sunde led og hud, immun sundhed, energi og meget mere. [13]

Alle har brug for essentielle fedtsyrer, men de kan blive endnu vigtigere, jo ældre vi får. Europæiske forskere har vurderet, at næsten 12,9 mia. EUR i medicinske omkostninger kunne blive frelst, hvis alle over 55 år tog et omega-3 fedtsyretilskud. [13] Hvordan er det for vigtigt?

Du kan måske høre mere om omega-3 fedtsyrer end omega-6, men en balance af begge er vigtig for at opretholde optimal sundhed. De arbejder sammen for at støtte velbefindende.

Essentiel fedtsyre daglig dosering

Hvor meget omega-3 og omega-6 har du brug for hver dag? Friske voksne har mindst 1,1 gram omega-3 fedtsyrer om dagen. [14] Det høje omega-6 til omega-3-forhold, der er almindeligt i vestlige diæter, kan være skadeligt for helbredet.[15] Forskning viser, at reduktion af forholdet omega-6 til omega-3 til 4: 1 kan forbedre sundheden betydeligt, selvom forholdene tættere på 1: 4 er optimale. [15]

For at opnå et 4: 1-forhold, hvis dit indtag af omega-3 er 1,1 gram pr. Dag, vil du gerne afbalancere det med ikke mere end 4,4 gram omega-6. Men hvis du allerede får mere end 4,4 gram omega-6 fedtsyrer fra kostkilder, vil du måske øge dit omega-3-indtag for at opnå et 4: 1-forhold. Det er en god idé at tale med din læge om de kosttilskud, du tager, og følg altid anvisningerne på din produktetiket, medmindre andet er instrueret af en læge.

De fleste omega-3 fedtsyre kosttilskud er afledt fra marine kilder, med fiskeolie kosttilskud være den mest almindelige. For en vegansk kilde til omegas, prøv vores prisvindende Plantebaseret Omega-3 formel, der blev kåret til årets Omega-3-produkt af 2018 afNutraIngredients USA. Du kan også få omega-3 fra krill olie kosttilskud, og din krop kan lettere absorbere omega-3'erne fra krillolie end omega-3 fra fiskeolie. [16]

Aften primrose olie og sort frøolie er gode kilder til omega-6 fedtsyrer, herunder gamma-linolensyre (GLA), hvilket er afgørende for hud og hårvækst. [17]

2018 Omega-3 produkt af året

Hvornår tager jeg essentielle fedtsyrer?

De fleste EFA-produktmærker foreslår at tage tilsætningen med vand under et måltid for at forbedre fordøjelsen af EFA'erne. Det måltid, du tager med det, er op til dig, men da fedtsyrer kan stimulere, kan du vælge at tage dem tidligere på dagen. Nogle EFA kosttilskud er designet til at blive taget flere gange om dagen. Så som altid skal du læse og følge instruktionerne på din produktetiket.

Din Daglige Dosis Wellness

Det er vigtigt at få en afbalanceret ernæring hver eneste dag, men alligevel navigere i velværeverdenen for at afgøre, hvor meget du har brug for hvert næringsstof, kan blive overvældende nogle gange. Vi håber, at denne artikel og de mange andre vi deler, hjælper dig med din rejse og gør det muligt for dig at træffe uddannede beslutninger om dine ernæringsrutiner.

Vil du gerne lære dine doser af endnu vigtigere næringsstoffer? Lad os vide i kommentarerne nedenfor! Og tilmelde dig Swanson Sundhedsemails, så du vil være den første til at vide om nye velværeressourcer, innovative produkter og værdifulde kampagner.

Fodnoter og referencer

  1. CoQ10: Hvad er hjertehelsemæssige fordele? Cleveland Heart Lab. (Adgang 08/04/2018) [] [] [] []
  2. Coenzym Q10: CoQ10. WebMD.(Åbnede 08/04/2018) [] []
  3. Magnesium for sundhedspersonale: National Institutes of Health. (Adgang 11/30/2017) [] [] [] [] []
  4. Magnesiummangel i planter: Et presserende problem. ScienceDirect. (07/17/2018) []
  5. Forening mellem magnesium og depression og angst hos voksne i samfundet: Hordaland Health Study. PubMed. (Adgang 02/15/2018) []
  6. Magnesium og hjernen: Den oprindelige chillpille. (07/17/2018) [] []
  7. Vitamin H. Dermal Institute. (Adgang til 3/2/2018) []
  8. Biotin. Faktablad for sundhedspersonale. National Institutes of Health. (Adgang 2/26/2018) [] [] []
  9. Vitamin D-faktablad for sundhedspersonale. National Institutes of Health. (Adgang 07/11/2018) [] [] [] [] []
  10. D-vitaminmangel svækker i USA, siger undersøgelsen. Videnskabelig amerikansk. (Adgang 07/11/2018) []
  11. D-vitaminmangel svækker i USA, siger undersøgelsen. Videnskabelig amerikansk. (Adgang 07/11/2018) []
  12. Mest brugte naturlige produkter. National Center for Kompletterende og Integrativ Sundhed. (Adgang 07/23/2018) []
  13. Omega-3-tilskud kunne spare EU 12,6 mia om året i udgift af hjertesygdomme. NutraIngredients. (Adgang 07/11/2018) [] []
  14. Omega-3 fedtsyrer. Faktablad for sundhedspersonale. (Adgang 08/04/2018) []
  15. Betydningen af forholdet mellem omega-6 / omega-3 essentielle fedtsyrer. PubMed. (Adgang 08/04/2018) [] []
  16. De sundhedsmæssige fordele ved Krill Oil versus Fish Oil. University of Washington. (Adgang til 1/29/2018) []
  17. GLA: Tilpas til en konge? Healthline. (Adgang 07/27/2018) []

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder