Vitamin B.

Læsetid: < 1 minut

B-vitaminerne, også kendt som vitamin B-kompleks, er en gruppe vitaminer, der spiller en rolle i aktiviteterne i forskellige enzymer i kroppen. Hvert af B-vitaminerne har individuelle egenskaber og sundhedsmæssige fordele, men findes ofte i samme fødevarekilder. Eksempler på nogle af de roller, som B-gruppen af vitaminer har, omfatter:

Vitamin B1 (thiamin) konverterer kulhydrater i vores fødevarer til brugbar energi og understøtter hjertets funktion.
Vitamin B2 (riboflavin) producerer skjoldbruskkirtelhormonet for at fremskynde stofskiftet.
Vitamin B3 (niacin) hjælper med at kontrollere blodsukkeret, opretholder en sund hud og understøtter nervesystemet.
Vitamin B5 (pantothensyre) fremstiller kønshormoner og understøtter vækst og udvikling.
Vitamin B6 (pyridoxin) understøtter produktionen af røde blodlegemer og antistoffer.
Vitamin B7 (biotin) hjælper med at sikre fjernelse af affaldsprodukter.
Vitamin B9 (folsyre) understøtter vækst og udvikling, især under fosterudvikling.
Vitamin B12 (cobalaminer) producerer det genetiske (DNA & RNA) materiale i celler såvel som fremstilling af røde blodlegemer i knoglemarv.

De sundhedsmæssige fordele ved at sikre en god balance mellem B-vitaminer er talrige inklusive; reducere risikoen for hjertesygdomme, opretholde en sund hud, forbedre kontrollen med blodsukker, beskytte mod fødselsdefekter, reducere symptomerne på depression, beskytter øjnene, styrker energien og understøtter nervesystemet.

Vedligeholdelse af en sund kost er en måde at sikre et afbalanceret indtag af B-vitaminer, herunder fødevarer som kød, fisk, fjerkræ, lever, berigede korn, frugt og grøntsager, avocadoer svampe og yoghurt. Men for at støtte kroppen yderligere, et supplement, der indeholder en eller flere af B-vitaminerne, såsom et vitamin B-kompleks, er en fantastisk måde at støtte en sund krop på.

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder