Lutein og Zeaxanthin Fordele at hjælpe med at beskytte dine øjne og hud

Læsetid: 8 minutter
Lutein og Zeaxanthin Fordele at hjælpe med at beskytte dine øjne og hud

Ernæring er en vigtig del af at holde os sunde på lang sigt, og vores øjne og hud er ingen undtagelse. Omkring 79% af befolkningen, der lever med synsforstyrrelser i Storbritannien, er over 64 år, og vores befolkning er i alderen-i 2030, anslået 17 millioner mennesker vil være over 65 år. [1] Det betyder, at der er en større chance for endnu flere mennesker, der har problemer med øjenhygiejne i fremtiden. [1] Hertil kommer, at i 2017 American Academy of Dermatology rapporterede, at 1 ud af 4 personer oplever hudhelseproblemer hvert år. [2]

Alt dette giver en vigtig sandhed - vi skal gøre alt, hvad vi kan for at støtte vores sundhed og sørge for, at vi får nok af de næringsstoffer, der understøtter specific områder af sundhed, herunder antioxidant carotenoider som lutein og zeaxanthin til øjen og hud støtte.

Hvad er Lutein & Zeaxanthin?

Lutein og zeaxanthin er næringsstoffer, der er klassificeret som carotenoidpigmenter. Du kan være bekendt med andre carotenoider, som A-vitamin (betacaroten) findes i appelsinproducerer som gulerødder, eller lycopen findes i røde produkter som tomater, vandmelon og rød peberfrugter. Carotenoider er pigmenterne, der giver vores produktfarve, og over 600 carotenoider er blevet identificeret i naturen. [3]

Hver carotenoid giver unikke fordele, og nogle af dem har en affinitet for bestemte områder af kroppen. [3] Lutein og zeaxanthin er særligt gavnlige for øjen og hud sundhed. [3] Carotenoid næringsstoffer er en stor del af hvorfor vi bør sigte på at spise en række farverige produkter. At diversificere vores indtag af ægte fødevarer giver os ernæringsmæssige mangfoldigheder, en vigtig faktor i opretholdelse af sundhed og velvære.

Lutein og zeaxanthin er også kendt som makulære pigmenter. [3] De er nyttige karotenoidpigmenter, der er stærkt koncentreret i makulaen, og lutein er også deponeret i huden. [3] Disse to makulære carotenoider er meget ens i struktur og fordel. Du finder ofte lutein og zeaxanthin sammen i de samme fødevarer, og de er også tilgængelige sammen i lutein og zeaxanthin tabletter og softgels.

Hvordan virker lutein og zeaxanthin?

Fordelene ved disse karotenoider skyldes primært deres evne til at hjælpe med at filtrere skadeligt blåt lys, og de giver også antioxidantfordele. Hvorfor er filtrering af blåt lys så vigtigt? Blå lysstråler er kortere og mere energiske end nogen anden form for lys på det synlige farvespektrum, så blåt lysstråler er mere skadelige for vores retinas.[4] Blåt lys er meget tæt på ultraviolet (UV) lys, som ikke er synligt for det menneskelige øje. Ligesom UV-lys, blå lys kommer naturligt fra solen. Elektroniske enheder er også en stor kilde til blåt lys eksponering for de fleste af os. Mere blåt lys udsendes fra smartphones, tabletter, computere, fjernsyn og anden elektronik end fra enhver anden lyskilde, og da den gennemsnitlige voksen bruger mere end 11 timer om dagen på elektroniske enheder, har vores eksponeringsniveauer steget eksponentielt i forhold til tidligere generationer. [5], [6]

Lutein understøtter hudens sundhed på samme måde og dels ved at give antioxidantstøtte til sunde hudceller at bekæmpe oxidativ skade, hvilket er en vigtig bidragyder til mange hudhelseproblemer, herunder tegn på aldring i huden. [3], [7]

Fordele ved lutein og zeaxanthin

Lutein og zeaxanthin er almindeligt kendt som "øjen vitaminer", da det primære forskningsområde for disse ingredienser har været omkring øjenhelse. Personer, som regelmæssigt bruger højere mængder lutein og zeaxanthin, har færre øjenhelseproblemer, herunder aldersrelaterede øjenproblemer. [8] Men antioxidantvirkningerne af lutein kan også udvides til mange andre områder, herunder sundhed og udseende af huden. [7]

Lutein og zeaxanthin er begge stærke antioxidanter, som viser fordelagtige virkninger mod oxidativ stress fra daglige funktioner og miljømæssige bekymringer. [9] De er frie radikalspaltende næringsstoffer, og da frie radikale skader er en vigtig bidragyder til tegn på hudens aldring og hudens sundhed, kan beskyttelsen mod frie radikaler hjælpe med at holde huden sund og levende. [10]

Også en spændende ny undersøgelse forbinder højere luteinniveauer med en højere IQ, idet det bemærkes, at ca. 60% af de samlede carotenoider i hjernevæv er lutein. [11] Så at få din daglige dosis lutein kan endda hjælpe dig med at gøre dig smartere! [11]

Lutein og Zeaxanthin til Eye Health

Vi bliver bombarderet med blåt lys hver dag - fra vores digitale skærme, og det naturlige lys kommer gennem vores vinduer til lyset fra energieffektive lyspærer. At tage lutein og zeaxanthin kosttilskud er en yderst fordelagtig måde at hjælpe med at holde øjnene sunde i lyset af så meget blåt lys eksponering.

Som tidligere nævnt antages de visuelle fordele ved lutein og zeaxanthin at være bundet til deres evne til at hjælpe med at filtrere de skadelige blålysstråler ud, før de kan forårsage skade. [12] Når vi spiser dem, akkumuleres de i makulaen, som er retinaområdet, der er ansvarlig for synet. [9], [13] Macula er også det øjenområde, der er mest følsomt over for blåt lys eksponering. [12]

Du kan måske tænke på det som ligner solbriller eller vinduesfarver, men vi anbefaler, at du fortsætter med at bære solbrillerne, fordi de er din første forsvarslinje, mens du er udendørs mod blåt lys fra solen og UV-skader på dine øjne. [12]

Ud over deres fordele mod blå lyseksponering har lutein og zeaxanthin vist en masse løfte om at hjælpe med at beskytte vores øjne mod aldersrelaterede sundhedsmæssige bekymringer, hvilket er demonstreret af færre forekomster af øjenproblemer blandt dem, der bruger højere mængder fødevarer, der indeholder disse macular carotenoider. [14] Lutein har også været forbundet med night vision fordele, som en undersøgelse forbundet lutein til bedre visuel ydeevne om natten. [13] Personer, der tager luteintilskud i 36 måneder, har også rapporteret om forbedringer i eksisterende symptomer relateret til øjenhygiejne, men vi anbefaler at starte din øjenhelsestøttebehandling så tidligt som muligt for at forblive foran potentielle øjenproblemer, før de begynder. [15]

Lutein og zeaxanthin til hudhelse

Når det kommer til at holde vores hud sund, er der meget at arbejde imod os, men vi kan hjælpe med at stable oddsene til vores fordel med den rigtige pleje og ernæring. Ligesom vores øjne bombarderes med blåt lys, bliver vores hud konstant udsat for de elementer, forurenet luft, solstråling og masser af kemikalier i vores omgivelser, og husholdningsvarer kan tilskynde frie radikaler og hudskader. [10] Psykologiske og fysiske stressorer spiller også en rolle, herunder ernæringsmæssige huller eller overspisning, alkoholindtagelse, plus vores egen naturlige metabolisme genererer frie radikaler, som kan påvirke vores huds sundhed og udseende. [10]

Lutein og zeaxanthin er et stort skridt i den rigtige retning, når det kommer til hudens sundhed. De er stærke antioxidanter, der hjælper med at bekæmpe skader fra oxidative og miljømæssige stressorer. [10] Carotenoider er kendt for at akkumulere i dermis og bidrage til at spille en rolle i hudbeskyttelse. Selvom lutein ofte findes i meget lavere niveauer i huden end nogle andre carotenoider, spiller de hver især vigtige roller og bidrager til en større ernæringsmæssig indsats for at holde huden sund. [16]

Lutein og Zeaxanthin Dosering: Hvor meget Lutein og Zeaxanthin har jeg brug for?

Ifølge American Optometric Association, de fleste vestlige diæt er lave i både lutein og zeaxanthin, og foreningen anbefaler at supplere din diæt med mindst 10 mg dagligt lutein og 2 mg dagligt zeaxanthin for at understøtte øjenhelsen, hvis din diæt er lav i disse næringsstoffer. [17]

Doser på 6,9 mg til 20 mg lutein pr. Dag er blevet undersøgt i videnskabelig forskning, og doser på op til 15 mg dagligt er blevet anvendt sikkert i op til 2 år. [18] På grund af variationer i produktformuleringer skal du altid følge anvisningerne på din produktlabel for at bestemme, hvor meget lutein og zeaxanthin du skal tage.

Til sammenligning indeholder en kop råkale (en af de rigeste fødekilder til lutein og zeaxanthin) 22 mg lutein og zeaxanthin, så de kale-entusiaster blandt os drager fordel af tilføjede macularcarotenoider. [18]Du kan kontrollere dit eget daglige indtag ved at gennemgå listen over lutein og zeaxanthin madkilder nedenfor.

Hvordan kan jeg få lutein og zeaxanthin?

Den bedste måde at få lutein og zeaxanthin på i din kost er at spise ægte fødevarer, der indeholder dem, som omfatter mange mørke, grønne grønne. Kale indeholder en højere mængde lutein og zeaxanthin, mens romaine, hele æg og majs indeholder mindre mængder.

Da vi spiser en flok kale hver eneste dag ikke er i stjernerne for os alle, kan vi hjælpe med at opfylde vores ernæringsmæssige behov for lutein og zeaxanthin med kosttilskud, som Swanson Ultra Synergistic Eye Formula med Lutein og Zeaxanthin, som omfatter 20 mg lutein hentet fra blomkålblomstekstrakt plus 2 mg zeaxanthin fra paprikafrugt. Det er en enkel og omkostningseffektiv måde at sikre, at du får din daglige dosis lutein. Vi tilbyder også individuelle tillæg af 40 mg lutein eller 4 mg zeaxanthin hvis du leder efter en højere daglig dosis af enten næringsstof.

Fødevarekilder af lutein og zeaxanthin

Hvilke fødevarer er højt i lutein og zeaxanthin? Her er en liste over udvalgte fødevarer, der indeholder lutein og zeaxanthin. [19]

  • Kale (22 mg pr. 1 kop rå, 44 mg pr. 1 kop kogt)
  • Spinat (6,7 mg pr. 1 kop rå, 15 mg pr. 1 kop kogt)
  • Næbgrønne (9 mg pr. ½ kop kogte)
  • Collard greener (8,7 mg per ½ kop kogt)
  • Broccoli (3,3 mg pr. 1 kop kogt)
  • Korn (1,5 mg per ½ kop kogt)
  • Romain salat (1,47 mg pr. 1 kop rå)
  • Grønne ærter (1,1 mg per ½ kop)
  • Brysselkål (1 mg i ½ kop kogt)
  • Æg (0,3 mg i 2 hele æg)

Lutein og Zeaxanthin Supplements

Hjælp dig med at beskytte dig mod blåt lys og frie radikaler med supplementer formuleret specielt til øjen og hud sundhed. Du kan vælge et supplement med kun lutein, eller vælge en supplement, der indeholder både lutein og zeaxanthin til multifacetteret beskyttelse.

Swanson Ultra Vision Defense:Denne spændende nye formel har Lutemax® 2020 og en nyskabende ny antioxidantblanding, herunder TrueBroc® broccoliekstrakt, Mirtoselect® bilberry ekstrakt og AstaPure® astaxanthin for at øge luteins virkninger. Denne gennembrudsformel leverer et væld af næringsstoffer og antioxidanter, der understøtter sunde retinaer, så dine øjne kan blive behagelige og fokuserede i dag og hver dag går fremad.

Swanson Ultra Lutein 20 mg:Fremmer sunde øjne og hud og hjælper med at bekæmpe øjet træthed og belastning med 20 mg lutein hentet fra guldblomster. Dette er en god mulighed for fleksibel luteindosering, når du allerede får noget lutein i din kost fra naturlige kilder, men vil supplere dit indtag for at udfylde ernæringsmæssige huller. Denne formel er også tilgængelig i 40 mg lutein softgels hvis du foretrækker en højere dosis.

Swanson Ultra Zeaxanthin 4 mg:Fortryd dit fri radikale forsvar for dine øjne og andre vitale organer med Zeaxanthin. * Et medlem af karotenoidfamilien Zeaxanthin er en kraftig antioxidant med særlige fordele for øjet væv. * Faktisk er Zeaxanthin og lutein de mest udbredte carotenoider i nethinden og makula af øjet. Ud over den særlige rolle i øjenhygiejne giver zeaxanthin værdifuld beskyttelse for hele kroppen. *

Carotenoider til Vision og Skin Support

Ernæringens betydning for sunde øjne og hud bør ikke undervurderes. Ernæring til disse områder er et langt spil. Så start med at passe på dit øjen- og hudsundhed nu, så du kan komme foran potentielle alders- og livsstilsrelaterede bekymringer og støtte din langsigtede sundhed og velvære.

* Disse udsagn er ikke blevet evalueret af Food and Drug Administration. Disse produkter er ikke beregnet til at diagnosticere, behandle, helbrede eller forebygge nogen sygdom.

Fodnoter og referencer

  1. RNIB Nation Nation Report 2016(Åbnet 22/01/2019) [] []
  2. Ny undersøgelse viser en betydelig økonomisk byrde af hudsygdom i USA. American Academy of Dermatology. (Adgang 05/15/2018) []
  3. Fremme af øjen og hud sundhed gennem indtagelse af det naturlige carotenoid lutein. Springer Link. (Adgang 05/15/2018) [] [] [] [] [] []
  4. Dr. Vijaya Juturu på Blue Light og Lutein: Swanson Health Products Facebook Live Video. (10/23/2017) []
  5. Blåt lys kan påvirke din sovecyklus: Vision Service Plan VSPBlog. (Adgang 11/06/2017) []
  6. Amerikanere bruger elektroniske medier 11 + timer om dagen: Nielsen, via Statista. (Adgang 11/06/2017) []
  7. Phytonutrients rolle i hudhelse. US National Library of Medicine. (Adgang 05/15/2018) [] []
  8. Lutein. Medline Plus. (Adgang 05/15/2018) []
  9. Photobiology af lutein og Zeaxanthin i øjet. US National Library of Medicine. (Adgang 05/31/2018) [] []
  10. Frie radikaler og ekstrem hudhæmning. US National Library of Medicine. (Adgang 05/15/2018) [] [] [] []
  11. Undersøgelser forbinder luteinniveauer med højere IQ. Nutra Ingredients. (Adgang 05/16/2018) [] []
  12. Øj Vitaminer. Bausch + Lomb. (Adgang 05/15/2018) [] [] []
  13. Luteinsupplement forbedrer visuel ydeevne hos kinesiske chauffører: 1-årig randomiseret, dobbeltblind, placebokontrolleret undersøgelse. PubMed. (Adgang 05/15/2018) [] []
  14. Lutein. Medline Plus.(Åbnede 05/15/2018) []
  15. Lutein. Medline Plus. []
  16. Signifikante korrelationer af dermal total carotenoider og dermal lycopen med deres respektive plasmaniveau hos raske voksne. US National Library of Medicine. (Adgang 05/15/2018) []
  17. Lutein & Zeaxanthin. American Optometric Association. (Adgang 05/15/2018) []
  18. Lutein. WebMD. (Adgang 05/15/2018) [] []
  19. Lutein & Zeaxanthin Koncentration i Frugt & Grøntsager. American Macular Degeneration Foundation. (Adgang 05/15/2018) []

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder