Hvor meget Melatonin skal du virkelig tage?

Læsetid: 7 minutter
Hvor meget Melatonin skal du virkelig tage?

Melatoniner et af de mest populære søvntilskud i verden. I USA alene bruger mere end 3 millioner mennesker melatonintilskud for at hjælpe dem med at falde i søvn og vågne mindre om natten.[1] Melatonin er naturligt forekommende i din krop, det er relativt sikkert, og i modsætning til nogle receptpligtige søvnhjælpemidler er melatonin ikke vanedannende.

Når det anvendes i lave doser, er melatonin sikkert i de fleste tilfælde,og det er en fantastisk måde at holde din krop sund ved at tilskynde til regelmæssig, afslappende søvn.[2] Men søg altid råd fra din primære sundhedspleje, før du bruger melatonin som søvnhjælpemiddel. Overgå aldrig den anbefalede dosis eller tag den i løbet af dagen.

Er melatonin hemmeligheden bag en god nats søvn? Melatonin-fakta og melatonindosering Infographic.

Hvad er melatonin og hvordan virker det?

Melatonin er et naturligt hormon produceret i din hjerne. Det er ansvarligt for at hjælpe med at opretholde din krops cirkadiske rytme, hvilket er din naturlige 24-timers søvn- og vågencyklus.[3] Din krop bør naturligvis producere og frigive mere melatonin om aftenen og om natten, hvor niveauer falder om morgenen.[4] Produktionen af melatonin er din hjernes måde at fortælle din krop på, at det er tid til at sove.

Det er et smukt klogt lille hormon - det ved, når det er mørkt eller lyser ud. Mørke får din krop til at producere mere melatonin, som derefter giver et søvn signal og hjælper dig med at falde i søvn. Eksponering for lys nedsætter melatoninproduktionen og signalerer din krop, at det er tid til at vågne op og være opmærksom.

Forskning tyder på, at nogle mennesker, der kæmper med at falde i søvn eller som sover, måske ikke producerer nok naturlig melatonin.[5] Dermed,melatonin kosttilskudbruges ofte til at hjælpe med at regulere deres naturlige søvn- og vågne cyklusser. Men melatonintilskud skal kun bruges på det passende tidspunkt på dagen og kun i anbefalede mængder.

For meget melatonin

Nogle mennesker gør fejlen ved at tro, at hvis en lille melatonin hjælper, vil meget sikkert hjælpe mere. Desværre er det ikke kun forkert, men det er også en farlig tankegang.

At tage for meget melatonin kan ødelægge din søvncyklus. Det kan også forårsage ømhed, kvalme, svimmelhed og irritabilitet - som alle hindrer den genoprettende søvn. At overdrive det med melatonintilskud eller tage det en anden gang kan endda få dig til at vågne op midt om natten og kæmpe for at komme tilbage i søvn. Som med ethvert supplement, følg det anbefalede indtag, der er anført på pakke eller instruktioner fra din læge.

Hvornår skal du tage melatonin?

Timing er vigtigt med melatonin. Husk, at din krop naturligvis skal producere mere melatonin, når det begynder at blive mørkt udenfor, så hvis du tager ekstra melatonin for tidligt om aftenen - inden solen begynder at sætte, eller før du faktisk er klar til at falde i søvn for natten - risikerer du kaster af den naturlige cyklus din krop forsøger at vedligeholde. Bekæmp ikke den naturlige strømning.

Melatonin kan være meget gavnligt, når din regelmæssige søvn skema bliver forstyrret. For eksempel, hvis du har fløjet tværs over flere tidszoner og har jetlag, eller hvis det er en stor uge på arbejdspladsen, der kræver efterfølgende sene aftener. I situationer som dem, melatonin kosttilskud kan hjælpe dig med at komme tilbage i din naturlige rytme.

Der er også et andet tidsaspekt at være opmærksom på. Som du alder, kan din krop naturligvis producere mindre og mindre melatonin.[3] Hvis du er over 60 år og kæmper med at falde i søvn eller vågne op om natten, kan lav melatoninproduktion muligvis være en del af problemet.

Hvor meget Melatonin skal jeg tage?

Det er bedst at tage den laveste mængde melatonin, der giver dig resultater. Generelt kan sunde voksne tage 0,3 til 5 mg melatonin omkring 60 til 90 minutter, før de planlægger at falde i søvn.[6] Den tid vil gøre det muligt for din hjerne at genkende den supplerende melatonin og udløse signalet for at hjælpe dig med at falde i søvn.

Melatonin Dosering for voksne

  • Melatonin til Trouble Falling Asleep
    0,3 til 5 mg melatonin, der ikke overstiger 9 måneder, kan hjælpe personer, der har problemer med at falde i søvn[6]
  • Melatonin for forstyrret søvn-vævscyklus
    2 til 12 mg taget ved sengetid i op til 4 uger, kan hjælpe med at få din naturlige rytme tilbage på sporet[6]
  • Melatonin for forlænget vanskeligheder Sove
    de fleste undersøgelser har brugt 2 til 3 mg melatonin med kontrolleret frigivelse i op til 29 uger. Doser på op til 12 mg dagligt er også undersøgt med kortere varighed (op til 4 uger)[6]
  • Melatonin til blodtryksstøtte
    2 til 3 mg melatonin med reguleret frigivelse i op til 4 uger[6]
  • Melatonin til Jet Lag
    0,5 til 8 mg ved sengetid er almindeligvis taget fra ankomstdagen til din destination og fortsætter i 2 til 5 dage[6]

Ovenstående indtagsmængder er undersøgt videnskabeligt, men kontroller altid med din læge først, før du supplerer din melatonin for at finde det sikreste indtag for dine individuelle behov.[6]

Melatonin til søvn

Når du søger efter den bedste melatonin, der hjælper dig med at sove, finder du mange forskellige melatonindoser og typer af melatonintilskud - fra tidsløshedsformler til sublingual melatonin. Der er fordele ved hver formulering og masser af muligheder for at få den bedste melatonindosis og levering til dig. Her er nogle få melatonin kosttilskud tilgængelige fra Swanson Health.

Er Melatonin Safe for Children?

Børn, der sover godt, kan have bedre akademisk præstation og færre vægtproblemer. De kan også være mindre tilbøjelige til at blive skadede at spille sport og have sundere immunsystemer. Faktisk tror nogle eksperter, at mange børn, der har problemer med at fokusere, simpelthen har dårlige søvnvaner og ikke hviler godt nok til at være opmærksomme, som de skal i klasseværelset.[7]

Da søvn er så vigtig, er det sikkert at give dit barn melatonin for at hjælpe dem med at få den resten, de har brug for? Desværre er der ikke blevet undersøgt nok om melatoninbrug hos børn til at være sikker. Melatonin er et hormon, så det skal bruges omhyggeligt, men nogle undersøgelser antyder, at en meget lav dosis påflydende melatoninbrugt på et begrænset grundlag kan hjælpe børn med at falde i søvn.[8]

Melatonin til børn

Nogle forældre bruger flydende melatonin til at hjælpe deres barn i søvn, når sovemønstre er blevet forstyrret, som f.eks. På ferie efter en lang dag eller to rejser, eller når en travl tidsplan ikke har givet tilstrækkelig tid til lur. Dette ligner, hvordan en skiftearbejder kan bruge melatonin til at justere deres søvnvågningscyklus efter at være ude af rytmen på grund af skiftende arbejdsplaner. I begge tilfælde er brugen på meget kort sigt begrænset. Vi anbefaler at diskutere med din læge, inden du giver melatonin til børn.

Den bedste måde at hjælpe børn med at sove bedre på er at gøre, hvad du formentlig blev undervist som nye forældre: etablere en god nattetid rutine, dæmp lysene i huset omkring en halv time før du sætter dine børn i seng og læg elektronikken og skærme væk.

Melatonin Dosering til børn

Hvis du beslutter at give dit barn melatonin efter at have talt med din læge, skal du prøve den laveste dosis, som din læge anbefaler. Melatonindoser til børn varierer ofte mellem 0,5 mg og 6 mg[9] men brug aldrig mere end nødvendigt. Start med en meget lav dosis fra 30 til 60 minutter før sengetid. Forøg kun dosis om nødvendigt, og gå aldrig med en højere dosis, end din læge anbefaler.

Har melatonin bivirkninger? Kan du overdosere med melatonin?

Melatonin har et ry for at være sikkert, og for det meste er det sandt - selvom der er nogle medicin, der kan interagere med melatonin.[10] Men det er vigtigt at vide, at den rigtige mængde melatonin for en person kan være for meget for en anden, og bivirkningerne ved at tage for meget melatonin vil også variere fra person til person.[10]

Med tilgængeligheden af supplerende melatonin i høje doser kan det være fristende at nå det højeste antal med det samme, men den bedste fremgangsmåde er at starte med en meget lav dosis og holde fast med den minimale effektive dosis for dig. Den "mere er bedre" filosofi gælder ikke for melatonin.

Bivirkninger af for meget melatonin

  • Næste dag døsighedAt tage for meget melatonin kan resultere i at føle sig træt næste morgen eller søvnig i utilsigtede tider.[10]
  • Intense Dreams-Nogle mennesker har rapporteret at have intense drømme eller mareridt efter at have taget for meget melatonin.[10]
  • Melatonin til børn- fordi det er et hormon, kan bivirkninger hos børn være mere problematisk end hos voksne.[10] Tal altid med en læge, inden du giver melatonin til et barn.
  • Hypotermisk virkning- Med den naturlige udløsning af melatonin kommer et naturligt fald i kropstemperaturen, så at gå overbord kan forværre den naturlige effekt.[11]

Generelle Melatonin Bivirkninger og Advarsler

Det er vigtigt at tale med din læge, inden du begynder et nyt diættilskud, især hvis du får receptpligtig medicin, har en helbredstilstand eller er gravid eller ammer.

Når det er sagt, melatonin stadig står som "sandsynligt sikkert", når det tages i op til 2 år, hvis det anvendes korrekt og "muligvis sikkert" til langvarig brug.[12] Nogle mennesker har klaget over hovedpine, svimmelhed, kramper i maven, kortsigtede følelser af depression og irritabilitet.[12]

  • Graviditet & Amning- Kvinder, der er gravide eller ammer, anbefales ikke at bruge melatonintilskud, fordi der ikke er nok kendskab til mulige virkninger.[1],[3] Melatonin kosttilskud kan også forstyrre ægløsning, hvilket gør det sværere at blive gravid.[12]
  • Blodsukker og blodtryk-Personer, der lider af diabetes eller forhøjet blodtryk, bør konsultere deres læge, inden de tager supplerende melatonin, da det kan øge blodsukkeret hos diabetikere og øge blodtrykket hos mennesker, der tager visse blodtryksmedicin.[12]
  • Depression-Melatonin kan forværre symptomer på depression og forårsage kortsigtede følelser af depression.[12]

Det bedste råd er at starte lavt og gå langsomt. Med andre ord: Gå ikke straks efter den højeste dosis, du kan finde. I sidste ende kan den lave 0,3-1 mg pille være lige det, din trætte krop har brug for.

Melatonin til bedre søvn

Melatonin-tilskud er en fremragende måde at lette din krop i en afslappende søvn og hjælpe med at få dine sovemønstre tilbage på sporet. Som vi nævnte, anbefaler vi altid at tale med din læge om den bedste melatonindosis til dine behov, men vi håber, at denne artikel har hjulpet dig med bedre at forstå dine valg og hvordan du bruger melatonin til søvn.

Tager du melatonin til søvn? Hvordan virker det for dig? Også, hvis du vil have flere tips til at sove bedre, læs 4 grunde til, at du måske oplever træthed og en mangel på energi.

* Disse udsagn er ikke blevet evalueret af Food and Drug Administration. Disse produkter er ikke beregnet til at diagnosticere, behandle, helbrede eller forebygge nogen sygdom.

(opdateret 08/10/2018, original publiceringsdato 6/20/2016)

Fodnoter og referencer

  1. National Center for Komplementær & Integrativ Sundhed. Melatonin. (Adgang 01/19/2018) [] []
  2. Er det at tage et melatonin-kosttilskud sikkert? WebMD. (Adgang 01/19/2018) []
  3. Melatonin. University of Maryland Medical Center. (Adgang 01/19/2018) [] [] []
  4. Melatonin: Dybde. National Center for Komplementær og Integrativ Sundhed. (Adgang 01/19/2018) []
  5. Neurobiologi, patofysiologi og behandling af melatoninmangel og dysfunktion. US National Library of Medicine. (Adgang 01/19/2018) []
  6. Melatonin. WebMD. (Adgang 01/19/2018) [] [] [] [] [] [] []
  7. Hvorfor dit barns opførsel muligvis ikke betyder ADHD. St. Louis børnehospital. (Adgang 01/19/2018)[]
  8. Melatonin til søvn hos børn med autisme: En kontrolleret prøveundersøgelse af dosis, tolerance og resultater. US National Library of Medicine. (Adgang 01/19/2018)[]
  9. Melatonin og børn. Sleep Health Foundation. (Adgang 03/09/2018)[]
  10. Kan du overdosis på melatonin? Medicinsk nyheder i dag.(Åbnede 08/09/2018) [] [] [] [] []
  11. Den hypotermiske virkning af melatonin på kernekropstemperatur: er mere bedre? PubMed.(Åbnede 08/09/2018)[]
  12. Melatonin. WebMD. (Åbnede 08/09/2018) [] [] [] [] []

Efterlad et Svar

Hovedmenu

Indstillinger

  • betalingsmiddel
  • Sprog
  • Leveringsland
Hovedmenu

Internationale websteder